Jak nauczyciel powinien poradzić sobie ze stresem w powrocie do szkoły? Jak hamować negatywne emocje w niepewnych czasach pandemii koronawirusa? Odpowiedzi na te pytania uzyskają nauczyciele przedszkolni i klas 1-3 w nowym projekcie "eMOCje w twórczości", którego inicjatorami są MSCDN Wydział w Płocku oraz SIE DELTA.
Stres to nieodzowny element naszej codzienności. Wiele z codziennych sytuacji generuje emocje, przez które podejmujemy często błędne decyzje. Wystrzegać się ich powinni nauczyciele, szczególnie przedszkolni i klas 1-3. To bowiem najmłodsi uczniowie są najbardziej chłonni - nie tylko wiedzy, ale także emocji.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Wydział w Płocku oraz SIE DELTA zapraszają nauczycieli do projektu "eMOCje w twórczości". W programie zaplanowano szkolenia dotyczące wielu obszarów - treningu "uważności", myślenia projektowego czy metod pracy pedagogicznej sprzyjającej rozwojowi aktywności emocjonalnej.
- Projekt powstał przy współpracy z dr Moniką Just, trenera twórczego myślenia - mówi Małgorzata Gasik, specjalista ds. promocji Mazowieckiego Samorządowgo Centrum Doskonalenia Nauczycieli, wydział w Płocku. - Projekt powstał na kanwie piętnastoletnich doświadczeń projektu "Szkoła i Przedszkole Wspierające Uzdolnienia". To w nim rozwijaliśmy twórczość. Teraz czas na krok dalej. Nauka radzenia sobie z emocjami i przekazywania ich dalej to coś, od czego powinniśmy zawsze zaczynać chcąc rozpoczynać jakiś twórczy projekt - opisuje.
MSCDN będzie realizować cykl szkoleń, które - póki co - zaplanowane są do końca 2020 roku. Póki co, bowiem weryfikacją terminów będzie rozwój sytuacji epidemiologicznej w Polsce. Inauguracja projektu odbędzie się już 23 września w MSCDN w Płocku.
- Nasze emocje są zmienne - mówi dr Monika Just, trener twórczego myślenia, supervisor Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności. - Pojawia się lęk, gniew, frustracja, które odczuwamy bardzo mocno w czasie pandemii. Z drugiej strony jest radość chociażby z powrotu do przedszkoli, szkół czy pracy. Podpowiemy jak sobie z tym poradzić. Jak zbudować dobrą wizję nowego roku szkolnego. Ważne by nauczyciel podchodził do uczniów z empatią. Generalnie byśmy tak podchodzili do ludzi. Ważne też by myśleć o tym, w jaki sposób psychicznie wzmocnić ucznia, by wiedzieć co się dzieje w jego głowie i sercu - dodaje.
Jak przekonują organizatorzy, zajęcia będą przydatne nie tylko nauczycielom i dzieciom, ale i rodzicom, dla których także zaplanowano warsztaty. Poprowadzą je specjaliści i praktycy z danej dziedziny.
Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Szczegółowe informacje na temat projektu dostępne są na stronie internetowej plock.mscdn.pl.