Przy miejscu do parkowania dla osób niepełnosprawnych u zbiegu Starego Rynku i ul. Zduńskiej powstanie pierwsza miejska stacja ładowania pojazdów elektrycznych.
W dodatku powstanie jeszcze w tym roku - przyłącze do 24 grudnia, z kolei sama stacja stanie do 30 grudnia. Przetarg ogłosiła spółka Inwestycje Miejskie, ta sama, która odpowiada za realizację kamienicy przy ul. Kościuszki (z mediateką i mieszkaniami z programu "Mieszkania na start") i budynku przy ul. Kazimierza Wielkiego 52 (w środku będzie trzyoddziałowy żłobek dla 93 dzieci). Jak wyjaśniał nam wiceprezes spółki Inwestycje Miejskie, Michał Sosnowski, stację stawia jednak Energa na podstawie umowy z Miastem, z kolei spółka jest odpowiedzialna za doprowadzenie zasilania do miejsca, gdzie powstanie stacja.
- Nowa ustawa o elektromobilności otworzyła furtkę do powstawania takich stacji bez konieczności uzyskania pozwolenia na budowę. W ustawie określono także liczby aut elektrycznych i stacji na miasto, jako wskazań, do których spełnienia należy dążyć.
Samorządy i gminy powyżej 50 tys. mieszkańców - zgodnie z ustawą z 2018 r. - miały zapewnić od 1 stycznia 2020 r. 10-proc. udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów przez pracowników urzędów, od 1 stycznia 2025 r. udział miał być większy, już na poziomie 30 proc. (w ustawie zaplanowano do 2025 r osiągnięcie poziomu 1 mln aut elektrycznych w Polsce, dodatkowo administracja ma udostępnić infrastrukturę do ładowania mieszkańcom). Już wiadomo, że nie udało się spełnić tych wskaźników i termin dotyczący urzędów przedłużono o 2 lata. Według danych z końca października 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 7 tys. 884 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, funkcjonowało 958 stacji ładowania (1 748 punktów).
Sosnowski zaznacza, że stacje nie tylko ułatwią funkcjonowanie obecnym właścicielom pojazdów elektrycznych. - Na razie mamy pewne zamknięte koło. Ktoś np. nie kupuje takiego pojazdu, ponieważ obawia się, że nie będzie miał gdzie go naładować.
Stworzono także możliwość pozyskania dopłaty do zakupu pojazdu elektrycznego w wysokości 30 proc. ceny katalogowej (do 37,5 tys. zł), jeśli cena wynosi maksymalnie do 125 tys. zł.
Dodajmy, że jest także pomysł powiększenia Płockiego Roweru Miejskiego o rowery elektryczne (jednak nie na wiosnę 2020 r., tylko przy kolejnej umowie).
[ZT]20261[/ZT]
Stacja na starówce w Płocku będzie dwustanowiskowa. Spółka Inwestycje Miejskie uzyskała już zgodę konserwatora zabytków na doprowadzenie kabli, kolejne ustalenia z konserwatorem są po stronie Energi. Grupa Energa jakiś czas temu zapowiedziała, że zamierza sukcesywnie instalować kolejne stacje ładowania ulokowane przy głównych szlakach komunikacyjnych oraz w większości dużych miast leżących na terenie działania Grupy Energa.
W wyniku postępowania przetargowego (w trybie zapytania ofertowego) wybrano wykonawcę - został nim Zakład Instalacji Sanitarnych i Elektrycznych "ZiS -1" Spółka jawna Tadeusz Kłudczyński, Roman Chrobociński z siedzibą w Płocku przy ul. Granicznej. Za wykonanie zamówienia zainkasują 27,8 tys. zł. Początkowo na stacji ma być umożliwione ładowanie pojazdów bez ponoszenia opłat z tego tytułu.
- W niedalekiej przyszłości planujemy kolejne stacje na parkingach zarządzanych przez spółkę - dopowiada Sosnowski. Na każdym z parkingów przymierzają się umieścić po dwie takie stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych są już w Płocku, jedna znajduje się przy Leroy Merlin, swoją ustawił PKN Orlen przy ul. Chemików, trzecia jest na Podolszycach w pobliżu Auchan.
[ZT]24104[/ZT]
[ZT]21869[/ZT]