Pasażerowie wsiadający i wysiadający, a także ci pozostający w pojeździe po odjeździe z przystanku mają zostać skrupulatnie policzeni. To nie wszystko. Zostanie zarejestrowany faktyczny czas odjazdu autobusu z poszczególnych przystanków na trasie.
W Ratuszu zdecydowano o przeprowadzeniu badań marketingowych w sieci komunikacji miejskiej, aby zbadać ilu pasażerów faktycznie jeździ autobusami na terenie Płocka, a także dowiedzieć się jaki jest popyt, jego struktura i poznać przychodowość na liniach podmiejskich. Obu elementów dotyczy jeden przetarg
Badania na terenie miasta mają objąć następujące linie autobusowe: 0, 2, 3, 4, 7, 10, 13, 14, 15, 19, 20, 22, 24, 26, 31, 32, 33, 35, 37, A, B, N1, N2, N3 dla wszystkich kursów tych linii w dniu powszednim, w sobotę (przed niedzielą niehandlową) oraz w niedzielę (niehandlową). Ponadto wykonawca ma zostać zobowiązany do zarejestrowania liczby pasażerów wysiadających, wsiadających i pozostających w pojeździe po ruszeniu z każdego przystanku oraz do zarejestrowania rzeczywistego czasu odjazdu dla każdego wykonywanego kursu.
Ankieterów zobaczymy wyposażonych w identyfikator z ich imieniem i nazwiskiem, herbem miasta. Wcześniej otrzymają karty obserwacji zapełnień i instrukcje do ich wypełnienia.
W wyniku badań mają zostać sporządzone zestawienia w postaci tabel z podaną liczbą pasażerów w ramach poszczególnych kursów, par kursów "tam i z powrotem" oraz w przeliczeniu na 1 km, w przekroju poszczególnych kursów, osobno dla dnia powszedniego, soboty (przed niedzielą niehandlową), niedzieli i niedzieli niehandlowej. Zostanie także obliczona średniomiesięczna liczba pasażerów dla poszczególnych linii miejskich oraz średniomiesięczna liczba pasażerów w przeliczeniu na kilometr dla każdej linii miejskiej. Ponadto do sporządzenia będzie ocena podaży usług przewozowych liniami miejskimi na terenie miasta, efektywności wykorzystania poszczególnych linii miejskich w każdym z badanych rodzajów dni tygodnia i w przeciętnym miesiącu. Ankieterzy mają ustalić ilu pasażerów korzysta z biletów normalnych, ulgowych, korzysta z uprawnień do przejazdów bezpłatnych bądź też jeździ bez biletu.
Wyłoniona firma badawcza miałaby podjąć się propozycji zmian rozkładów jazdy linii miejskich, a więc zbadać, czy te są odpowiednio dostosowane do liczby pasażerów w dni powszednie, soboty i niedziele. Chodzi także o częstotliwość kursów, określenie optymalnej liczby pojazdów w ruchu dla poszczególnych linii, wytyczne dostosowania usługi w okresie ferii zimowych, w wakacje i święta. Sugestie mogą dotyczyć stworzenia nowych miejskich linii komunikacyjnych lub zmian tras już istniejących linii miejskich.
Poza Płockiem
Na liniach podmiejskich badania obejmą linie: 100, 101, 102, 103, 104, 105, 110, 111, 112,120, 121, 130, 140, 160, L1, L2 dla wszystkich kursów tych linii w dniu powszednim, w sobotę (przed niedzielą niehandlową) oraz w niedzielę (niehandlową). Także i w tym przypadku wykonawca zobowiązany będzie do zarejestrowania liczby pasażerów wysiadających, wsiadających i pozostających w pojeździe po ruszeniu z każdego przystanku oraz do zarejestrowania rzeczywistego czasu odjazdu z przystanku początkowego, przyjazdu i odjazdu na przystankach węzłowych pośrednich oraz przyjazdu na przystanek końcowy dla każdego wykonywanego kursu na wyżej wymienionych liniach podmiejskich.
Wybrana w przetargu firma sporządzi podobne zestawienie, jak przy liniach miejskich, przy czym ważne jest obliczenie przychodowości, kosztochłonności i rentowności każdego z kursów (w dniu powszednim, w sobotę, niedzielę, w przeciętnym miesiącu) i każdej linii podmiejskiej. Dane mają być umieszczone osobno dla każdej z gmin. Analiza ma również zawierać ocenę efektywności ekonomicznej poszczególnych linii podmiejskich. Ostatnią część opracowania dla linii podmiejskich utworzą propozycje zmian w rozkładzie jazdy. Być może zostaną zaproponowane nowe linie.
Badania jeszcze w tym roku
W większych autobusach realizacją usługi zajmą się trzy osoby, w mniejszych dwie. Kontrola pracy ankieterów stanie się możliwa również z wykorzystaniem systemu monitoringu wizyjnego w pojazdach. Podczas prowadzenia badań ankieterzy spytają każdego pasażera o relację (trasę) przejazdu.
Przeprowadzenie badań na liniach miejskich i podmiejskich miałoby nastąpić - zgodnie ze specyfikacją i o ile uda się szybko wyłonić wykonawcę - najpóźniej do 30 maja, wykonanie opracowania analitycznego najpóźniej do 2 września 2019 r.
Firmy w tym przetargu mogą zgłaszać się do 19 marca. Przy ocenie zamawiający bierze pod uwagę cenę (60 proc.) i doświadczenie zawodowe eksperta (40 proc.), czyli wykonanie kompleksowego badania popytu i przychodowości, którego wyniki posłużyły rozliczeniom finansowym z gminami ościennymi w przynajmniej pięciu sieciach komunikacyjnych w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 60 tys. osób.