– W przypadku przebudowy al. Kilińskiego trzeba liczyć się z utrudnieniami przez cały rok. To naturalne przy remoncie, ale postaramy się je zminimalizować. Jestem przekonany, że efekty prac utrzymają się przez wiele lat – mówił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej włodarz miasta. Prace obejmą obszar od Radziwia do al. Jachowicza. W poniedziałek podpisano umowy na realizację alei Kilińskiego i nowego parkingu.
Wkrótce rozpocznie się od dawna zapowiadana przebudowa al. Kilińskiego. Prace obejmą jednak szerszy obszar. Dodatkowo w tym samym czasie będzie remontowany most im. Legionów Piłsudskiego (budowa odwodnienia, wymiana dylatacji i nawierzchni). Zdecydowano o przebudowie ul. Kolejowej na odcinku od mostu do ronda Jana Marka Lajourdie wraz z budową ciągu pieszo–rowerowego o szerokości 2,5 m, który w połowie zjazdu rozdzieli się na drogę rowerową i chodnik. Przebudowane zostanie także oświetlenie. Natomiast na prawobrzeżnej części Płocka przewidziano zaprojektowanie i realizację w pobliżu strzelnicy nowego parkingu na 130 miejsc dla samochodów osobowych (w tym 6 miejsc dla niepełnosprawnych), wykonanie ścianki oporowej od strony zaplecza zoo, wykonanie dwumetrowego, o długości około 253 metrów, ogrodzenia, a także ciągu pieszo-jezdnego o długości ok. 340 m (o szerokości: jezdni 5 m, chodnika 2 m) wraz z odpowiednim oświetleniem. Na parkingu będzie zamontowany system liczący pojazdy, z kolei aktywna tablica informująca o liczbie wolnych miejsc postojowych ma być zlokalizowana przy wjeździe na wiadukt. Koszt wspomnianych prac, które ruszą w połowie czerwca, to ok. 3,4 mln zł. Realizację inwestycji powierzono konsorcjum firm: Przedsiębiorstwu Instalacyjno–Budowlanemu Waskop, jako liderowi, z kolei partnerem zostało PHU PARTNERSTWO Dariusz Molendowski.
Na wspomniany ciąg pieszo-jezdny, czyli po prostu drogę dojazdową do parkingu, dostaniemy się już nowego wiaduktu, który powstanie obok obecnego przy wejściu do zoo. Dopiero wraz z wybudowaniem nowego obiektu ten stary, będący w fatalnym stanie, zostanie rozebrany. Na budowę nowego wiaduktu trzeba ogłosić osobne postępowanie przetargowe. Powstanie również nowe rondo u zbiegu ul. Mostowej, Warszawskiej, Norbertańskiej i al. Kilińskiego. Ponadto przewidziano mały parking przy skrzyżowaniu ul. Norbertańskiej z al. Kilińskiego, tak aby kierowcy autobusów mogli na chwilę zaparkować pojazd i wysadzić pasażerów chętnych na wycieczkę do zoo, następnie z tego zjazdu odjechać. To wciąż nie koniec, do przebudowy jest ul. Mostowa (wraz z budową kanalizacji deszczowej i wymianą oświetlenia) na odcinku od skrzyżowania z ul. Warszawską i Norbertańską do mostu im. Legionów Józefa Piłsudskiego. Jezdnia ulegnie zwężeniu, dzięki temu znajdzie się miejsce na ciąg pieszo–rowerowy o szerokości 2,5 m.
Al. Kilińskiego zostanie rozkopana na odcinku 1,1 km od al. Jachowicza do skrzyżowania z ul. Mostową, Norbertańską i Warszawską, przewidziano również rozdział kanalizacji (na początek zamknięcie w rejonie ul. Warszawskiej, do tego budowa kanalizacji deszczowej wraz z odtworzeniem nawierzchni w ul. 4 Pułku Strzelców Konnych.). Mieszkańcy mają mieć zapewniony dojazd do posesji.
Do przebudowy są skrzyżowania w al. Kilińskiego (z ul. Kolegialną i wydzielenie prawoskrętu z ul. Kolegialnej w aleję, jak również al. Kilińskiego z ulicami: 3 Maja, Padlewskiego, Dojazd, Sienkiewicza, Wyszogrodzką i Norbertańską w zakresie usprawnienia ruchu i przepustowości komunikacyjnej), powstanie szeroka, dwukierunkowa droga rowerowa o długości 1,1 km. Obecne chodniki, które od dawna są w fatalnym stanie, zastąpią nowe, podobnie będzie z oświetleniem. Dodatkowo prace obejmą także fragment al. Jachowicza, a dokładnie do przebudowy są skrzyżowania: al. Piłsudskiego z ul. Otolińską, al. Jachowicza i al. Kilińskiego; po jej zakończeniu w kierunku Międzytorza i Podolszyc poprowadzą trzy pasy (a nie dwa), pozostanie też prawoskręt z al. Jachowicza w al. Kilińskiego, wydłużony zostanie lewoskręt z al. Piłsudskiego w al. Kilińskiego. Co jeszcze? Zdecydowano się na przebudowę al. Jachowicza po południowej stronie na odcinku od skrzyżowania od ul. 11 Listopada do ul. Otolińskiej (budowa kanalizacji deszczowej, odtworzenie nawierzchni i chodników oraz wymiana oświetlenia)
Na tak potężny zakres prac w znacznej mierze miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Koszt to blisko 38 mln zł. Przetarg na przebudowę al. Kilińskiego Miejski Zarząd Dróg ogłosił 28 lutego 2019 r. Wykonawcą będzie konsorcjum firm: płockie Przedsiębiorstwo Instalacyjno–Budowlane WASKOP Elżbieta Wasek (jako lider), partnerami zostały firmy: „HYDROPOL” z Gostynina oraz płockie Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe
PARTNERSTWO Dariusz Molendowski.
Oczywiście nieuchronne są utrudnienia, które mogą potrwać w przypadku al. Kilińskiego od połowy czerwca 2019 r. do 29 maja 2020 r..
– Wszystko tak skumulowaliśmy, aby możliwe utrudnienia zamknąć w jednym roku – mówił wiceprezydent Jacek Terebus. – Za chwilę usiądziemy do stołu z wykonawcą, aby określić kolejność prac. Zamierzamy je etapować, zamykać fragmenty jezdni w krótkich odcinkach czasu. To bardzo długi odcinek, w al. Kilińskiego jest wiele włączeń i skrzyżowań. Postaramy się wszędzie, gdzie będzie to możliwe, zaplanować rozprowadzenie ruchu w taki sposób, aby nie doprowadzać do całkowitego zamknięcia. Trzeba jednak pamiętać, że na pewno do tego dojdzie w momencie układania mas bitumicznych w al. Kilińskiego.
Ratusz nie ma jeszcze oficjalnej informacji, czy otrzymamy dofinansowanie w wysokości 4,5 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej na prace remontowe na moście im. Legionów Piłsudskiego. Dlatego na najbliższej sesji radni zostaną poproszeni o przesunięcie 4,5 mln zł, aby Miejski Zarząd Dróg mógł jak najszybciej podpisać umowę z właściwie już wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą. Remont przeprawy mostowej to bowiem łączny koszt ok. 9 mln zł. Wstępnie w budżecie zarezerwowano na ten cel 4,5 mln zł, pozostała kwota, o której przeznaczeniu mają zdecydować radni, pochodzi z nadwyżki budżetowej. Jeśli pojawią się pieniądze z Ministerstwa Infrastruktury i zostaną wprowadzone do budżetu, wówczas kwota 4,5 mln zł ostatecznie zasili inne zadania do realizacji. Wyłączenie mostu z eksploatacji na czas remontu potrwa ok 3-4 miesięce – zapewne do 30 września 2019 r. Nie ma jeszcze dokładnej daty rozpoczęcia prac.
A co z realizacją kładki dla rowerów przy moście? Jeśli nawet do tego dojdzie, to nie będzie miało związku z obecnym remontem przeprawy mostowej. – Analizujemy możliwości i szukamy środków na budowę drogi rowerowej z kompozytów. Najpierw projekt, dopiero potem realizacja – zawczasu uprzedzał Andrzej Nowakowski, z kolei wiceprezydent Terebus zwracał uwagę, że budowa takiej drogi rowerowej to jednak ogromne koszty, nawet większe niż w przypadku remontu mostu. – To nie tylko bardzo duże wyzwanie w zakresie projektowym. Analizujemy możliwość realizacji takiego typu ciągu z lekkich kompozytów, ale to ogromne pieniądze. Nawet 12-13 mln zł – dodał wiceprezydent.