Reklama

Reklama

Powrót do przeszłości. Wracają szyldy CPN i Petrochemii Płock [FOTO]

Opublikowano: 11 grudnia 2018 16:14
Autor:

Powrót do przeszłości. Wracają szyldy CPN i Petrochemii Płock [FOTO] - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Swojego czasu informowaliśmy, że trwają przymiarki do przywrócenia tego, co uchodziło już bardziej za element historii niż współczesności. Ewidentnie moda na retro nie ominęła także PKN Orlen.

Reklama

Swojego czasu informowaliśmy, że trwają przymiarki do przywrócenia tego, co uchodziło już bardziej za element historii niż współczesności. Ewidentnie moda na retro nie ominęła także PKN Orlen.

Już w połowie ubiegłego roku pojawiały się informacje medialne o powrocie biało-pomarańczowego loga Centrali Produktów Naftowych. Zmiana wyglądu miałaby dotyczyć warszawskiej stacji Bliska na ulicy Markowskiej w Warszawie. Ma to być, przynajmniej na razie, jedyna taka stacja w kraju. Czy chodzi wyłącznie o sentyment do tego, co było? Niekoniecznie. Utrzymanie praw własności, by nie doszło do ich przejęcia - jak ustalił ISB News - może być powodem wykorzystania historycznej marki w przypadku stacji na warszawskiej Pradze.

[ZT]16513[/ZT]

Okazuje się też, że nie chodzi wyłącznie o CPN. W Bodzanowie pod Płockiem być może znów zobaczymy biało-niebieski szyld Petrochemii Płock.

- W ten sposób, w 20. rocznicę połączenia obydwu podmiotów, koncern promuje swoje dziedzictwo i przypomina jedne z najpopularniejszych polskich marek - czytamy w informacji prasowej koncernu. - Spółka dostrzega potencjał promocyjno-marketingowy w reaktywacji wysoce rozpoznawalnych znaków towarowych od lat budzących pozytywne reakcje klientów, będących jednocześnie ponadczasowymi dziełami grafiki użytkowej i wzornictwa przemysłowego. Docelowo marki retro będą funkcjonowały wyłącznie w tych dwóch lokalizacjach.

Nowe szyldy powinny pojawić się do końca tygodnia. - Charakterystyczne logotypy marek CPN i Petrochemii Płock pojawią się m.in. na dystrybutorach, pylonach z cenami oraz na budynku obu stacji. W obiektach dostępna będzie podstawowa oferta gastronomiczna w tym wysokiej jakości kawa i hot-dogi - informuje koncern.

CPN, czyli Centrala Produktów Naftowych została powołana do istnienia 3 grudnia 1945 r. Powracające na mapy świata państwo polskie za jej pośrednictwem mogło centralnie nadzorować dystrybucję ropy naftowej i produktów pochodnych – surowca o strategicznym znaczeniu. W szczytowym okresie rozwoju CPN dysponowała przeszło 1400 stacjami benzynowymi oraz flotą prawie 600 nowoczesnych autocystern. Spośród stacji działających pod biało-pomarańczowym znakiem, około 520 obiektów czynnych było całą dobę, a ponad 700 stanowiły stacje samoobsługowe. Prawie tysiąc stacji znajdowało się w miastach, 195  służyło użytkownikom dróg szybkiego ruchu, a pozostałe zapewniały dostęp do paliw na terenach wiejskich. Kultowe logo to zestawienie pomarańczowych trzech liter, z których forma nawiązywać miała do kształtu dystrybutora paliwowego. Rozbudowany system identyfikacji wizualnej stacji CPN stworzony przez Ryszarda Bojara wspólnie ze Stefanem Solikiem i Jerzym Słowikowskim do dziś uznawany jest za jeden z najlepszych w historii polskiego wzornictwa przemysłowego i użytkowego. Księga identyfikacji wizualnej CPN w czasie powstawania była jednym z pierwszych tego typu opracowań w Polsce.

Petrochemia Płock S.A., powstała jako reakcja na wzrastające zapotrzebowanie na paliwa oraz surowce do produkcji wynikające z gwałtownego rozwoju przemysłu i motoryzacji w latach 50. XX w., a także niewystarczające zdolności przerobowe istniejących już rafinerii. W 1958 roku zapadła decyzja o lokalizacji zakładu w Płocku. W grudniu 1959 r. zostało utworzone przedsiębiorstwo państwowe Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne, które jako jeden z nielicznych w ówczesnej Europie zakładów łączyło produkcję rafineryjną z petrochemiczną. W budowę zakładów miały swój wkład tysiące ludzi z całego kraju. Spora część konstrukcji, urządzeń, maszyn i aparatury powstała w polskich zakładach. W lipcu 1993 r. MZRiP zostały przekształcone w Petrochemię Płock S.A.. Firma zajmowała wtedy obszar ponad 700 hektarów i zatrudniała ok. 6580 pracowników.  Charakterystycznym znakiem firmowym przedsiębiorstwa była stylizowana retorta, naczynie chemiczne z wpisaną w nie literą „P” wywodząca się od słowa petrochemia lub jak uważają inni od nazwy miasta Płock. Potocznie logo nazywane było „Petką”. Od początku swojego istnienia występowało najczęściej w biało-niebieskiej kolorystyce.

Fotografie udostępnione przez PKN Orlen.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (14)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.