Nie było fanfar i fizycznego, uroczystego przecinania wstęgi, bo mamy trudne czasy koronawirusa. Najważniejsze jednak, że po 16 miesiącach budowy oddano do użytku obwodnicę Gąbina.
Miało to miejsce 9 kwietnia. Nowa droga omija Gąbin od południowej i zachodniej strony. To największa inwestycja w historii miasta, niemal całość kwoty pokryła dotacja unijna. A już miesiąc wcześniej można było skorzystać z trasy, łączącej drogę wojewódzką z obwodnicą miasta.
Budowa obwodnicy o długości niespełna 4,5 km rozpoczęła się w 2018 r. Bezdyskusyjnie projekt ten pozwoli na znaczną poprawę bezpieczeństwa mieszkańców miasta i gminy.
- Gąbin, jako ważny węzeł komunikacyjny regionu, od wielu lat borykał się z coraz większym ruchem drogowym na obszarze miasta. Specyficzna zabudowa, wąskie uliczki oraz duża liczba zakrętów sprzyjały wypadkom i kolizjom drogowym - podkreślają samorządowcy z Gąbina. - Wzrastające natężenie ruchu stanowiło duże zagrożenie dla mieszkańców, nie tylko poprzez zwiększone ryzyko wypadków, ale również hałas oraz transport materiałów niebezpiecznych.
W perspektywie jest plan budowy drugiego, wschodniego odcinka obwodnicy, łączącego drogę wojewódzką 577 z drogą wojewódzką 574.
W miniony czwartek symbolicznego otwarcia w sposób zdalny dokonali: główny inwestor marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, dyrektor MZDW w Warszawie Tomasz Dąbrowski oraz burmistrz Miasta i Gminy Gąbin Krzysztof Jadczak.
- To zadanie tak długo oczekiwane, od wielu dziesiątek lat, zostało zrealizowane. Dla bezpieczeństwa wszystkich mieszkańców i osób przejeżdżających. Obwodnica pozwoli odciążyć stare, zabytkowe, ciasne centrum Gąbina, nie będzie tam już transportów niebezpiecznych - podkreśla burmistrz Krzysztof Jadczak. - Ta inwestycja to owoc dobrej współpracy naszego samorządu, a także samorządu Województwa Mazowieckiego, który był głównym Inwestorem oraz Mazowieckim Zarządem Dróg Wojewódzkich.
W ramach zadania przebudowano część dróg podmiejskich. Powstały nowe drogi dojazdowe i zjazdowe, skrzyżowania, trzy ronda, infrastruktura towarzysząca, ciągi pieszo-rowerowe. Łączny koszt wyniósł ok. 50 mln zł.
Budowa obwodnicy daje zupełnie nowe możliwości. Samorząd planuje utworzenie Gąbińskiej Strefy Rozwoju Gospodarczego. Zlokalizowana będzie przy obwodnicy, to duży argument w walce o przyciągnięcia kapitału zewnętrznego i zwiększenia inwestycji gospodarczych na terenie gminy. Miejmy nadzieję, że problemy z koronawirusem nie wpłyną na te ambitne plany.