Dzięki nowemu serwisowi koncern szuka kontaktu do ludzi z pomysłami, innowatorów i założycieli startupów, aby utorować sobie drogę do nowych rozwiązań z kilku obszarów. Bynajmniej nie ogranicza się tylko do produkcji. Dla najlepszych będzie nagroda pieniężna i możliwość współpracy lub sprzedaży pomysłu.
Nowa internetowa platforma współpracy uruchomiona przez koncern już funkcjonuje, znajdziemy ją pod adresem www.innowacje.orlen.pl. Chodzi o to, aby innowacje powstawały w Polsce i tu były wdrażane. Orlen chce wybierać z rynku to, co dla nich najlepsze. Już w czerwcu, kiedy Orlen prezentował raport „Gra o innowacje”, główny ekonomista w Orlenie dr Adam Czyżewski porównywał dojrzałe przedsiębiorstwa do wielorybów, które płynąc, ciągną za sobą cały ekosystem, od mikroorganizmów żyjących w wodzie po latające nad powierzchnią ptactwo. Orlen chce zaoferować młodym polskim innowatorom formy wsparcia od specjalistycznych laboratoriów po ogromną sieć detaliczną, w której można testować usługę konsumencką. Liczy się myślenie wolne od schematów i wyczucie trendów.
Z pomocą nowej strony możemy spróbować zainteresować koncern swoim pomysłem, opisując i oceniając jego potencjał rynkowy, zamieszczając również swoje dane wraz z potwierdzeniem, że prawa autorskie nie należą do kogoś innego niż zgłaszający.
Propozycje innowacyjnych rozwiązań można zgłaszać z kilku obszarów. Wachlarz potrzeb jest obszerny. W zakresie produkcji koncern interesuje zwiększenie automatyzacji samego procesu, chętnie zmniejszyłby również koszty dzięki zastosowaniu innowacji. W obszarze zainteresowania pozostają polimery i materiały nowej generacji, sposoby na minimalizację odpadów przemysłowych, technologie utylizacji do produkcji związków użytecznych. Przydadzą się innowacyjne rozwiązania dla terminali paliw lub do większej automatyzacji diagnostyki floty dostawczej.
Energetyka, w tym obszarze nowe technologie powinny pomóc w magazynowaniu energii, ciepła lub chłodu, powinny zwiększyć pojemność lub żywotność magazynów energii. Mile widziane byłyby technologie pozwalające na uniezależnienie odbiorców (przykładowo stacji paliw) od energii pochodzącej od zewnętrznych dostarczycieli.
W przypadku wydobycia wspomina się m.in. o optymalizacji procesu utylizacji odpadów. Dzięki nowatorskiemu spojrzeniu na zakres marketingu i sprzedaży mogłyby zrodzić się rozwiązania pozwalające na szybsze wprowadzenie produktu na rynek i do prognozowania oczekiwań klientów. Koncern chętnie rozwinąłby program lojalnościowy. Pole do popisu jest duże, chociażby z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Orlen pozostaje otwarty na car sharing (to system wspólnego użytkowania samochodów osobowych) czy na rozwiązania pozwalające na szybsze ładowanie lub zarządzanie flotą samochodów elektrycznych.
Na tej samej stronie mamy akcelerator dotyczący Płocka i Warszawy. Koncern oferuje uczestnikom dostęp do infrastruktury i pomoc ekspertów. Do programu, który trwa od 4 do 6 tygodni, przewidziano selekcję (uczestnictwo jest bezpłatne). W danej edycji nie może uczestniczyć więcej niż 8-10 startupów, po dalszej weryfikacji pozostanie sześć, a po warsztatach i dopracowaniu modelu biznesowego cztery. O zwycięstwo z „szytym na miarę” lub z gotowym rozwiązaniem powalczą już tylko dwa podmioty. Finalista otrzyma ustaloną nagrodę pieniężną. Ponadto zakład przewiduje ustalenie dalszych warunków współpracy, pilotaż lub komercjalizację pomysłu. Przewiduje się kilka modeli i propozycji współpracy: zakup rozwiązania, zakup praw własności intelektualnej, zakup licencji, zawarcie umowy partnerskiej lub inwestycję kapitałową w zamian za udziały. Jeszcze nie podano dokładnej daty, kiedy ruszy nabór w pierwszej edycji. Ma to nastąpić wkrótce.
[ZT]13885[/ZT]
- Liczymy na to, że platforma stanie się pomostem pomiędzy koncernem, a środowiskiem startupów i innowatorów – przekazuje słowa dyrektora wykonawczego ds strategi w PKN Orlen Andrzeja Kozłowskiego biuro prasowe zakładu. - Wierzymy, że wykorzystanie zewnętrznego potencjału i udostępnienie przez PKN ORLEN często trudno dostępnych form wsparcia – od specjalistycznych laboratoriów po ogromną sieć detaliczną w kilku krajach, pozwoli na efektywną i szybszą komercjalizację nowoczesnych rozwiązań, i skutecznie przyczyni się do pełnego wykorzystania potencjału innowacyjności i przedsiębiorczości Polski.
Fot. Skan ze strony internetowej www.innowacje.orlen.pl