W 2023 roku Polska osiągnie niezależność energetyczną w obszarze ropy i paliw. Stanie się tak dzięki miliardowym inwestycjom realizowanym przez PERN – zapowiedział pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, minister Piotr Naimski w środę w bazie surowcowej PERN w Miszewku Strzałkowskim.
PERN świętował w środę 60-lecie. Kolejne zadania i inwestycje już czekają. Zarządzają bazami magazynowymi ropy naftowej o łącznej pojemności około 3,5 mln metrów sześciennych. Firma dysponuje siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych, tłoczy ropę naftową z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.
W listopadzie 2017 r. rząd przyjął dokument dotyczący strategicznej polityki dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym, zgodnie z którym PERN ma m.in. wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski, a także rozbudowywać magazyny. Realizowane przez PERN inwestycje polegają m.in. na rozbudowie infrastruktury magazynowej i rurociągowej związanej ze składowaniem i przesyłem ropy naftowej oraz paliw, na które - według spółki - do 2022 roku nakłady wyniosą łącznie około 2,7 mld złotych.
Zakończenie prac przy budowie dwóch nowych zbiorników na ropę w gdańskiej Bazie PERN (wiosną 2020 roku), planowane na jesień 2020 roku oddanie zbiorników w gdańskim Terminalu Naftowym (TNG) oraz oddanie do użytku do końca 2023 r. II nitki rurociągu pomorskiego uznano za kamienie milowe na drodze do osiągnięcia przez Polskę niezależności w obszarze dostaw ropy naftowej. W połączeniu z Naftoportem inwestycje te mają umożliwić polskim rafineriom zakup surowca w wybranym wolumenie w dowolnym zakątku świata. PERN realizuje również inwestycje w segmencie paliw – trwają przygotowania do II etapu rozbudowy baz paliwowych oraz budowy rurociągu Boronów-Trzebinia.
PERN rozbudowuje parki zbiornikowe i ropociąg, by umożliwić pełną dywersyfikację dostaw ropy naftowej do kraju
W Bazie Gdańsk zakończyła się już próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika. Trwa próba hydrostatyczna drugiego zbiornika. Każdy z nich ma pojemność 100 tys. m³. Prace zostaną ukończone w kwietniu 2020 r. Jednocześnie w TNG jest realizowany montaż konstrukcji nowych zbiorników w ramach II etapu rozbudowy tego parku. Zgodnie z planem TNG powiększy się o trzy zbiorniki o pojemności 100 tys. m³ oraz dwa zbiorniki o pojemności 45 tys. m³. Termin realizacji to październik 2020 r.
Minister Piotr Naimski mówił podczas konferencji:
– Zadaniem PERN jest doprowadzenie do pełnego zróżnicowania kierunków dostaw ropy naftowej do Polski, zwłaszcza do rafinerii PKN Orlen. Niezależność energetyczna państwa nie jest możliwa bez swobodnego wyboru dostawców kluczowych nośników energii. Dziś jesteśmy bliżej osiągnięcia tego celu niż kiedykolwiek wcześniej. Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której dostawy surowców mogą następować z różnych kierunków, a jedynym czynnikiem decyzji zakupowej stanie się jakość, cena i – co równie ważne – pewność dostawy.
Natomiast prezes PERN, Igor Wasilewski podkreślał:
– Realizujemy to, co obiecaliśmy, tak aby nasi klienci mogli bezpiecznie dostarczać paliwo do stacji benzynowych. Chodzi o program Megainwestycji zarówno w obszarze ropy, jak i paliw. Mam tu na myśli nowe zbiorniki, ale także nowe rurociągi.
Ostatnim kamieniem milowym na drodze do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w obszarze dostaw ropy naftowej do Polski będzie uruchomienie w 2023 r. II nitki rurociągu pomorskiego, która nie tylko umożliwi pełną separację jakościową ropy, ale także wzmocni bezpieczeństwo systemu logistyki ropy w Polsce.
W segmencie paliw zakończył się I etap rozbudowy zbiorników. Do dyspozycji klientów trafiły cztery nowe zbiorniki o łącznej pojemności 128 tys. m³. W drugim etapie powstanie kolejnych dziewięć zbiorników o pojemności 222 tys. m³. Ten etap jest już bardzo zaawansowany. Jego zakończenie planowane jest na 2022 rok. Na koniec 2021 roku zaplanowane jest natomiast oddanie do użytku rurociągu paliwowego z Boronowa do Trzebini, który poprawi dostępność paliw dla Aglomeracji Śląskiej.