Żadnych nadziei na rozwój - tak nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ocenia stowarzyszenie Płocczanie z eksprezydentem Mirosławem Milewskim na czele. I proponuje swoje poprawki do dokumentu.
Nie cichną dyskusje wobec zaproponowanego przez władze miasta „Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego”. Swoje trzy grosze do dokumentu wtrącili już m. in. radni PiS, którzy dziś o 17.00 na płockiej Politechnice chcą dyskutować na ten temat z płocczanami. Punktowali zwłaszcza nową nitkę linii kolejowej, która miałaby biec przez Podolszyce, rezygnację z zabudowy mieszkaniowej na osiedlu Trzepowo, wprowadzenie zabudowy wielorodzinnej do 11 pięter w centrum miasta itp. Teraz swoje uwagi (w dużej części pokrywają się one z postulatami radnych PiS )przedstawił kierowany przez byłego prezydenta miasta stowarzyszenie Ruch Społeczny Płocczanie. Eksprezydent uważa, że propozycje Ratusza zawarte w studium są równoznaczne z pogrzebaniem szans na rozwój miasta i dlatego proponuje swoje poprawki.
Poniżej zamieszczamy list do prezydenta Płocka nadesłany do naszej redakcji
PŁOCCZANIE proponują ROZWÓJ zamiast LIKWIDACJI, czyli uwagi do „Studium” Płocka zaproponowanego przez Prezydenta Płocka
Celem Studium jest m.in. pokazanie gospodarczych, przestrzennych i infrastrukturalnych perspektyw rozwoju miasta w czasie najbliższych kilkunastu lat.
Tak patrząc na przedstawiony dokument Studium, należy stwierdzić, że nie zawiera on prawie żadnych perspektyw rozwoju miasta. Nie daje mieszkańcom Płocka prawie żadnych nadziei na rozwój kluczowych dziedzin naszego życia, nie wspominając już o dużych projektach i pomysłach wzmacniających pozycję Płocka w otoczeniu. Ogólnie można podsumować, że w porównaniu z poprzednim Studium oraz kilkoma strategicznymi i branżowymi dokumentami ilustrującymi możliwe perspektywy rozwoju Płocka, obecne propozycje cofają nasze miasto w rozwoju o 10 lat. Jakby tego było mało proponuje się np. wprowadzenie do miasta drugiej linii kolejowej, likwidację prawie wszystkich ogródków działkowych, likwidację osiedli Trzepowo i Pradolina Wisły, likwidację planowanych obwodnic, trzeciego mostu i wielu podobnych przedsięwzięć. Dlatego w imieniu Stowarzyszenia Ruch Społeczny „Płocczanie” i swoim jako radnego wyrażam bardzo mocny sprzeciw w stosunku do takich szkodliwych propozycji, których w Studium jest aż kilkadziesiąt. Rozumiejąc jednak konieczność przyjęcia takiego dokumentu dla dalszego prawidłowego prognozowania rozwoju miasta, proponujemy kilkadziesiąt zmian, które w sposób zasadniczy zmienią jego kształt.
PREZYDENT PŁOCKA proponuje
(likwidacja, stagnacja, pogorszenie komfortu życia)
|
Ruch Społeczny PŁOCCZANIE proponuje
( rozwój, stabilizacja, poprawa warunków życia )
|
||
1. Likwidację w planach rozwoju miasta
obwodnicy północnej
( brak propozycji wyprowadzenia ruchu samochodowego w kierunku północnym, poza obecnym układem komunikacyjnym )
|
1. Wpisanie do planów drogi ( jednej lub dwóch )
łączącej Płock z przyszłą drogą ekspresową
Warszawa – Bydgoszcz w okolicach Płocka )
|
||
2. Likwidację obwodnicy północno-zachodniej
( w zamian proponuje się pozostawić drogę o jednym pasie ruchu na odcinku od ronda Boryszewo do PKN Orlen )
|
2. Pozostawienie w planach obwodnicy północno
-zachodniej
( obwodnica o dwóch pasach ruchu na odcinku od obwodnicy Słupna poprzez ul. Bielską, PKN Orlen, do trzeciej przeprawy mostowej przez Wisłę za osiedlem Winiary-poza granicami miasta ). Wszyscy rozumiemy, że wykonanie całej obwodnicy zajmie ok. 6 lat, jednak z planów rozwoju miasta nie może być zdjęta. To tak jakby pomysłodawcy głównej trasy miejskiej ( al. Kobylińskiego, al. Jachowicza. al. Piłsudskiego ) w latach 70-tych i 80-tych z powodu braku finansów zaniechali w planach budowy tej arterii. Dziś mielibyśmy koszmar komunikacyjny!
|
||
3. Likwidację z planów rozwoju miasta budowy
trzeciego mostu na rzece Wiśle
|
3. Zapisanie w planach rozwoju miasta budowy
trzeciego mostu na rzece Wiśle
( trzeci most drogowo-kolejowy na rzece Wiśle planowany był za osiedlem Winiary – poza granicami miasta jako ostatni element obwodnicy północno-zachodniej. Jest to jedyna nadzieja na przeniesienie linii kolejowej towarowej z centrum miasta. Nie można wykreślać z długofalowych planów rozwoju miasta budowy mostu, mając nawet świadomość, że plan ten może być zrealizowany w latach 2017-2020.
|
||
4. Likwidację Osiedla Trzepowo
(Poprzez wykreślenie funkcji mieszkaniowej kilkuset mieszkańców osiedla w ciągu kilkunastu lat będzie wegetować sprzedając równocześnie swoje działki i domy na usługi, gdyż tak nazwano nową dominującą funkcję na tym obszarze )
|
4. Utrzymanie funkcji mieszkaniowej jako
dominującej na lewej stronie rzeki Brzeźnicy.
( Kilkuset mieszkańców tej części miasta od pokoleń związanych jest z miejscem zamieszkania i czasami pracy. Władze samorządowe nie mogą pozbawiać swoich mieszkańców z dnia na dzień funkcji rozwojowych, a docelowo i mieszkaniowych ).
|
||
5. Likwidację Osiedla Pradolina Wisły
( Poprzez wykreślenie funkcji mieszkaniowej mieszkańcy osiedla w ciągu kilkunastu lat będą wegetować bez możliwości rozwoju, a docelowo będą zmuszeni sprzedać swoje działki, gospodarstwa i domy pod realizację nowej dominującej funkcji sportu i rekreacji )
|
5. Utrzymanie funkcji mieszkaniowej jako
dominującej wraz z funkcją sportu i rekreacji
( Mieszkańcy Pradoliny Wisły od pokoleń związani są z tą częścią miasta poprzez zamieszkanie i pracę, głównie we własnych gospodarstwach rolnych. Władze samorządowe nie mogą pozbawiać swoich mieszkańców z dnia na dzień funkcji rozwojowych, a docelowo i mieszkaniowych ).
|
||
6. Likwidację ogródków działkowych
( Propozycja likwidacji wszystkich ogródków działkowych po prawej stronie Wisły z możliwością ich przeniesienia w ciągu kilkunastu lat na teren osiedli; Radziwie i Pradolina Wisły ).
|
6. Utrzymanie funkcji ogródków działkowych
( Obszary dotychczasowych ogródków działkowych powinny zachować swoje dotychczasowe funkcje, a jedynie właścicielom i użytkownikom ogródków w pasie pomiędzy ul. Bielską, a torami kolejowymi należy zaproponować inną lokalizację. Natomiast funkcja mieszkaniowa jednorodzinna powinna być dopuszczalna na terenach wolnych w sąsiedztwie ogródków ).
|
||
7. Likwidację kompleksu handlowo-usługowego przy ul. Bielskiej/Gwardii Ludowej/Przemysłowej
( W zamian proponuje się lokalizację na tym terenie budynków mieszkalnych wielorodzinnych ).
|
7. Utrzymanie funkcji usług w kwartale ulic;
Bielska, Gwardii Ludowej, Przemysłowa
( Przeznaczenie terenu pod budownictwo mieszkaniowe skutkuje brakiem możliwości rozwoju i powolnym umieraniem obszaru pod względem gospodarczym. Funkcjonuje tu od lat kilkadziesiąt firm zatrudniających kilkaset osób. Biorąc również pod uwagę planowanie usług na całym kwartale Bielska /Tysiąclecia / Przemysłowa, naturalnym i logicznym wydaje się przedłużenie tego przeznaczenia do ul. Gwardii Ludowej.
|
||
8. Likwidację z planów obwodnicy Radziwia
( Brak propozycji alternatywnych )
|
8. Pozostawienie w planach obwodnicy Radziwia
( Mieszkańcy od kilkudziesięciu lat proszą o wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum osiedla. Jedyną możliwością realizacji tego słusznego postulatu jest budowa małej obwodnicy Radziwia – np. w latach 2017-2020 wraz z budową trzeciego mostu ).
|
||
9. Likwidację z planów parkingów
wielopoziomowych w centrum miasta
( w zamian proponuje się parkingi na obrzeżach poszerzonego centrum miasta – np. 1 km od ul. Tumskiej )
|
9. Zapisanie w planach parkingów
wielopoziomowych w centrum miasta
( Budowa parkingów wielopoziomowych, o łącznie min. 800 miejscach postojowych, w ścisłym centrum miasta oprócz poprawy komfortu życia, jest jednym z trzech niezbędnych warunków ożywienia tej części miasta ).
|
||
10. Ustalenie w ul. Bielskiej czterech pasów ruchu na
odcinku od u. Gwardii Ludowej do lotniska
|
10. Ustalenie w ul. Bielskiej czterech pasów ruchu na
odcinku od al. Jachowicza do granic miasta
( Ulica Bielska o czterech pasach ruchu na takim odcinku stałaby się bardziej funkcjonalna i połączyłaby centrum miasta z obwodnicą północną i przyszłym dworcem kolejowym ).
|
||
11. Wprowadzenie do miasta drugiej linii
kolejowej osobowej
( Trasa miałyby łączyć Modlin ze starym dworcem PKP w Płocku i dalej z Toruniem)
|
11. Wpisanie do planów nowej trasy kolejowej
osobowej poza granicami miasta
( Trasa łączyłaby Modlin z Płockiem, poza granicami miasta, poprzez nowy dworzec PKP w okolicach ulicy Bielskie na osiedlu Trzepowo. Wprowadzenie drugiej linii do miasta znacznie utrudni jazdę kierowców i pogorszy komfort życia mieszkańców kilku osiedli. Ponadto planowane wokół nowej trasy kolejowej nowe tereny mieszkaniowe znacznie stracą na atrakcyjności ).
|
||
12. Pozostawienie jako docelowego obecnego
dworca PKP
|
12. Wyznaczenie nowego miejsca na dworzec PKP w
okolicach ulicy Bielskiej na osiedlu Trzepowo
( Nowe miejsce na dworzec PKP nie będzie utrudniać życia mieszkańcom, a czas przejazdu do centrum miasta to 10-15 minut. Budynek dworca zaś przeznaczyć na obsługę komunikacji organizowanej przez PKS, KM i innych przewoźników oraz cele społeczne i komercyjne )
|
||
13. Poszerzenie centrum miasta
( Nowe centrum miasta, poza obecnym obszarem, miałoby zajmować część osiedli; Tysiąclecia, Kochanowskiego, Dworcowa, Wyszogrodzka, Dobrzyńska )
|
13. Pozostawienie centrum miasta w obecnym
kształcie
( Poszerzenie centrum miasta będzie jedynie pustym zapisem niewnoszącym nic w jego rozwój. Za to np. mieszkańcy osiedli Wyszogrodzka czy Dworcowa będą mogli mówić, że mieszkają w ścisłym centrum ).
|
||
14. Parkingi strategiczne na obrzeżach
poszerzonego centrum miasta
( Przy braku wskazania konkretnych miejsc można przypuszczać, że mogą to być osiedla Tysiąclecia, Kochanowskiego, Wyszogrodzka – oddalone od ul. Tumskiej o ok. 1 km. ).
|
14. Wykreślenie z planu budowy parkingów na
obrzeżach poszerzonego centrum
( Parkingi, głównie wielopoziomowe powinny być budowane w centrum miasta. Jeśli zostaną zaplanowane i co gorsza zbudowane w odległości 1 km od ul. Tumskiej to centrum miasta na pewno „umrze” na dobre. Wyjątkiem może być parking w okolicach ZOO. )
|
||
15. Wskazanie kilkunastu miejsc pod zabudowę
handlową o pow. powyżej 2000 m2
|
15. Analizę wskazanych miejsc pod zabudowę
handlową o pow. powyżej 2000 m2 pod kątem
ilości i zasadności niektórych lokalizacji
( Kilkanaście kolejnych miejsc na galerie i hipermarkety w kontekście obecnego nasycenia rynku płockiego to duża przesada.)
|
||
16. Wprowadzenie tzw. Bus-Pasów dla
komunikacji publicznej i pojazdów specjalnych
( Celem tego projektu jest tzw. „wyciszenie” centrum miasta poprzez zmniejszenie liczby poruszających się samochodów ).
|
16. Rezygnacja z wprowadzania tzw. Bus-Pasów
( Wyznaczenie tzw . Bus-Pasów na ulicach; Jachowicza, Piłsudskiego, Sienkiewicza, Kwiatka, Kolegialna wiąże się z wyłączeniem jednego pasa ruchu na każdej z tych ulic dla wszystkich samochodów poza uprzywilejowanymi i autobusami. W sposób znaczący pogorszy to warunki poruszania się po tych drogach ).
|
||
17. Budowę lotniska publicznego
( Lotnisko o planowanych standardach będzie z zasady deficytowe i wybudowane z pieniędzy publicznych – poprzez miasto lub spółkę miejską )
|
17. Analizę zasadności budowy lotniska za pieniądze
publiczne
( Nie kwestionując zasadności budowy lotniska, sugerujemy nie angażować w ten projekt środków publicznych. Miasto może być co najwyżej jednym z wielu partnerów z wkładem w postaci terenu w formule PPP. Lotnisko ma służyć głównie celom biznesowym i rekreacyjnym, dlatego potencjalni użytkownicy powinni uczestniczyć w budowie lotniska)
|
||
18. Dopuszczenie do budowy w centrum miasta
budynków kilkunastopiętrowych
|
18. Określenie maksymalnej wysokości zabudowy w
poszczególnych kwartałach starego miasta
( Zapis taki wyeliminuje chaos budowlany w reprezentacyjnej części miasta, aby np. wzdłuż ulicy z budynkami 3-kondygnacyjnymi nie powstał jeden 13- kondygnacyjny ).
|
||
19. Wyznaczenie nowych podstawowych terenów pod
budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne na
terenie osiedla Winiary - ogródki działkowe
|
19. Wyznaczenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne na terenach wolnych w sąsiedztwie ogrodów działkowych - w ograniczonym zakresie
( Atrakcyjność tych terenów ograniczona jest sąsiedztwem PKN Orlen, i dlatego nigdy nie dorówna ofertom sąsiednich gmin ).
|
||
|
20.Wyznaczenie terenów pod budownictwo
mieszkaniowe wielorodzinne na terenie
centrum
|
20. Wyznaczenie terenów pod budownictwo
mieszkaniowe wielorodzinne na terenie centrum
jako uzupełniające
( Wszystkie dotychczasowe tendencje wskazują na poszukiwanie miejsca zamieszkania poza centrum, dlatego funkcja mieszkaniowa powinna być jedynie uzupełniającą ).
|
|
|
21. Wyznaczenie terenów pod budownictwo
mieszkaniowe wielorodzinne – teren pomiędzy
osiedlami Podolszyce i Międzytorze wzdłuż
nowej linii kolejowej
|
21. Wyznaczenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe jedno i wielorodzinne – teren pomiędzy osiedlami Podolszyce i Międzytorze
( Teren dość atrakcyjny jako kontynuacja rozbudowy Podolszyc, pod warunkiem nie wprowadzania na ten obszar linii kolejowej ).
|
|
|
22. Wyznaczenie terenów pod budownictwo
mieszkaniowe jednorodzinne na terenie części
osiedli Ciechomice i Góry
( Jednocześnie wskazano, że tereny na lewym brzegu Wisły są nieatrakcyjne i słabo skomunikowane ).
|
22.Wyznaczenie terenów pod budownictwo
mieszkaniowe jedno i wielorodzinne na terenie
osiedli Ciechomice i Góry jako głównych terenów
inwestycyjnych
( Na terenie osiedli Ciechomice i Góry należy zaprogramować powstanie w perspektywie kilkunastu lat osiedla „Podolszyce Bis” z możliwością zamieszkania do 20 tys. osób. Należy przy tym uwzględnić; obszar dla budownictwa wielorodzinnego (ok. 25 % całości) z ograniczeniem wysokości do 5 kondygnacji, obszar dla budownictwa jednorodzinnego (ok. 50 % całości), obszar usług ( ok.15 % całości z uwzględnieniem obiektów pow. 2000 m2), obszar centrum, uzbrojenie w infrastrukturę, w tym gazyfikację całego terenu itp. Projekt będzie naturalną kontynuacją zagospodarowania terenów przyłączonych do Płocka 15 lat temu, uczyni bardziej efektywną nową trasę mostową i odpowie w praktyce na dzisiejsze zapotrzebowanie na tereny mieszkaniowe poza centrum miasta z dobrym dojazdem.
|
|