ZUS przekazuje do Narodowego Funduszu Zdrowia dane, które zostały przesłane przez płatników składek. - Błędne lub nieaktualne dane w bazach ZUS i NFZ mogą skutkować komplikacjami przy rejestrowaniu się u lekarza. Dlatego zarówno sami ubezpieczeni, jak i płatnicy składek, m.in. pracodawcy powinni sprawdzić, czy do ZUS przekazano poprawne dane o ubezpieczonych, na przykład w zgłoszeniach i wyrejestrowaniach – wyjaśnia Barbara Smardzewska-Czmiel, rzeczniczka prasowa płockiego oddziału ZUS.
Ubezpieczeni powinni sprawdzić, czy przekazali swojemu płatnikowi składek informacje o członkach rodziny, niezbędne do złożenia prawidłowych zgłoszeń lub wyrejestrowań, a w szczególności o:
• uzyskaniu tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. po podjęciu zatrudnienia, rejestracji jako osoba bezrobotna, rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej),
• ukończeniu kształcenia przez pełnoletnie dziecko,
• ukończeniu 26. lat przez dziecko, nawet jeśli nadal się kształci, chyba że posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi.
W celu weryfikacji danych warto zarejestrować się na portalu pue.zus.pl i sprawdzić, czy dane zewidencjonowane na koncie w ZUS są poprawne. Ewentualne nieprawidłowości należy wyjaśnić przede wszystkim ze swoim płatnikiem składek. Informacje o systemie Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), znaleźć można na stronie internetowej NFZ: www.nfz.gov.pl.
Warto, aby płatnicy składek również zwrócili uwagę na prawidłowość danych. Często zdarza się, że nie dokonano wyrejestrowania w przypadkach, gdy:
• wyrejestrowano ubezpieczonego, który zgłosił członka rodziny,
• członek rodziny ukończył 26 lat (o ile nie posiada orzeczenia o znacznym stopniuniepełnosprawności lub innym traktowanym na równi),
• pełnoletni członek rodziny ukończył naukę,
• członek rodziny, w tym dziecko i małżonek, uzyskał tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. po podjęciu pracy, uzyskaniu statusu bezrobotnego, rozpoczęciu działalności gospodarczej).