Poprawnie działająca brama garażowa o napędzie automatycznym nie będzie przysparzała użytkownikowi żadnych problemów z jej otwieraniem i zamykaniem. Niestety: nawet najlepsza brama zawsze będzie narażona na mniejsze lub większe awarie, czy nawet na przerwy w dostawie prądu, przez co niemożliwe będzie sterowanie nią w sposób automatyczny. Jak w takiej sytuacji odblokować bramę garażową?
Brama garażowa – kiedy możemy ją otworzyć ręcznie?
Oczywiście możliwość ręcznego otwarcia bramy garażowej w dużej mierzy zależy od rodzaju awarii. W większości przypadków jej odblokowanie będzie możliwe poprzez zastosowanie systemu awaryjnego otwierania, jeżeli uszkodzeniu ulegnie np. napęd bramy. Jest to również wykonalne w przypadku nagłego braku dostępu do energii elektrycznej zasilającej bramę.Jednak poważniejsze uszkodzenia mechaniczne mogą sprawić, że brama garażowa będzie wymagała bardziej zdecydowanych działań, uwzględniając konieczność zaangażowania wykwalifikowanego specjalisty. Aby tego typu naprawa była możliwie jak najmniej inwazyjna, zawsze warto zaplanować awaryjne wejście do garażu.
Otwieranie awaryjne
Wszystkie bramy garażowe muszą dysponować wewnętrznym systemem awaryjnego otwierania. Ręczne otwarcie bramy możliwe jest po tzw. wysprzęgleniu bramy od napędu, co zdejmuje blokadę ze skrzydła i pozwala na jej ręczne podniesienie. Zastosowanie tego mechanizmu możliwe jest w przypadku przerwy w dostawie prądu lub awarii jakiejś części napędu wrót garażowych.Awaryjne otwarcie bramy możliwe jest także od zewnątrz. Zewnętrzny system rozsprzęglenia nie jest wprawdzie obligatoryjny, jednak należy zaopatrzyć się w niego zawsze wtedy, gdy brama garażowa jest jedynym wejściem do wnętrza garażu. W tym przypadku drzwi garażowe wyposażone zostaną się w specjalny zamek połączony z napędem bramy. Wysprzęglenie następuje po przekręceniu dedykowanego klucza.
Mechanizm prosty w obsłudze
W przypadku realnej awarii (lub przerwy w dostawie prądu) absolutnie nie należy obawiać się ręcznego odblokowania bramy. Brama garażowa, między innymi dzięki wyposażeniu w sprężyny naciągowe, może być z łatwością podnoszona i opuszczana, nie wymagając od użytkownika wykorzystywania dużej siły fizycznej.Nie wymaga też dużego wysiłku ponowne zasprzęglenie bramy: najczęściej wystarczy ustawić ją do pozycji wyjściowej, a połączenie bramy z napędem nastąpi automatycznie. W zależności jednak od tego, jaki napęd posiada dana brama garażowa, może wyglądać to nieco inaczej (producenci przewidują nawet zasprzęglenie za pośrednictwem pilota sterującego).
Bramy garażowe – odblokowywane nawet w czasie awarii
Nowoczesna brama garażowa może być z powodzeniem otwarta nawet w czasie awarii. Standardowo instalowane są systemy wysprzęglania napędu, umożliwiając tym samym ręczne otwieranie i zamykanie wrót. Istnieją także mechanizmy, które umożliwiają wykonanie rozsprzęglenia z zewnątrz bramy – nie jest to jednak rozwiązanie niezbędne, jeżeli do garażu prowadzi inne, awaryjne wejście.