W 2011 r. Sejm przyjął ustawę, na mocy której zobowiązał gminy do przejęcia obowiązku odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Według nowych zasad nie będziemy płacić za wywóz odpadów firmie wywozowej, ale bezpośrednio gminie, która w drodze uchwały określi stawki.
W związku z tym musimy wypracować racjonalny system naliczania opłat za wywóz śmieci, w oparciu o jedną z kilku możliwości, które wskazuje ustawa. Żadna nie będzie satysfakcjonująca dla wszystkich. Metoda naliczania opłaty według metrów kwadratowych mieszkania jest krzywdząca dla mieszkańców dużych lokali. A taka według zużycia wody nie będzie mile widziana przez właścicieli ogródków. Metoda naliczania według liczby mieszkańców może spowodować, że składane deklaracje będą zawierały niedokładne dane, co utrudni ustalenie faktycznej liczby osób, zamieszkujących domy jednorodzinne i osiedla. Mają być zniżki za selektywną zbiórkę, ale jak sprawdzić, kto to robi prawidłowo?
Niezależnie od powyższego decyzja w sprawie wyboru metody musi być podjęta jeszcze w tym roku. Gmina podjęła decyzję, iż w pierwszej kolejności obejmie systemem jedynie nieruchomości zamieszkałe, co w praktyce oznacza, że systemem zbiórki odpadów w ramach opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych objęci będą mieszkańcy domów jednorodzinnych, mieszkańcy w budownictwie wielorodzinnym oraz mieszkańcy w zabudowie zagrodowej. Bez względu na wybór metody, gmina ustali stawkę w takiej wysokości, aby pozwoliła ona na sfinansowanie systemu zbiórki i zagospodarowanie odpadów.
Projekt Uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Płocka oraz pakiet uchwał obowiązkowych związanych z systemem gospodarki odpadami został wywieszony na tablicy ogłoszeń w Biurze Obsługi Klienta w ratuszu oraz umieszczony na stronie www.plock.eu i BIP.
Sprawa jest pilna, z projektem można zapoznać się do do 6 grudnia 2012 r. Uwagi, opinie i propozycje można przesyłać mailem na adres info@plock.eu lub pod nr tel. 24-367-16-22.