Rozświetlony tylko skąpym światłem świec mrok średniowiecznej świątyni, prastary śpiew chorału, liczące ponad 700 lat pieśni zakonów cystersów, dominikanów, franciszkanów, śpiewy liturgii wielkopostnej - już jutro rusza XXII Festiwal Muzyki Jednogłosowej.
Już od 22 lat płocczanie w najstarszej płockiej świątyni wsłuchują się w dźwięki pradawnych pieśni liturgicznych i utworów średniowiecznych podczas Festiwalu Muzyki Jednogłosowej. Rokrocznie festiwal odbywa się w okresie Wielkiego Postu, by dzięki prastaremu chorałowi gregoriańskiemu towarzyszącemu niegdyś katolickiej liturgii również współcześni wierni mogli oddać się duchowej kontemplacji nad tajemnicą Odkupienia Pańskiego. Niestety, kolejny raz chorał, a nawet części stałe mszy będą wykonywane w oderwaniu od akcji liturgicznej, mimo że sugestie dotyczące połączenia tradycyjnej mszy z utworami, do których zostały stworzone i przez wieki wykonywane, padały już niejednokrotnie, również na naszym portalu. Co więcej, wydarzenie tej rangi mogłoby przyciągnąć do Płocka miłośników łacińskiej liturgii z całej Polski.
Jak co roku festiwal zaczyna się w piątek wieczorem i potrwa do niedzieli. Poprowadzi go dziennikarz radiowy Paweł Sztompke. Festiwal rozpocznie się od występu zespołu Gregorianum, który zaprezentuje śpiewy chorałowe zapisane w jednym z najcenniejszych średniowiecznych manuskryptów muzycznych przechowywanych w Polsce - rękopisie o sygnaturze 1304 ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Jak zapowiadają organizatorzy, w trakcie koncertu będzie można usłyszeć śpiewy poświęcone męczennikom - św. Janowi Chrzcicielowi, św. Szczepanowi, św. Andrzejowi i św. Cecylii. Uzupełnieniem łacińskich śpiewów liturgicznych będą recytowane na melodię tonów lekcyjnych fragmenty „Żywotów Świętych” według Piotra Skargi. Wykonają je Tomasz Gozdek, Jacek Iwaszko, Leszek Kubiak, Paweł Mężydło, Robert Pożarski, Marcin M. Sobczyk oraz Piotr Sowa pod kierownictwem artystycznym Bereniki Jozajtis. Program muzyczny , który już dwukrotnie prezentowany był w Muzeum Narodowym w Warszawie, opracował Robert Pożarski z zespołu Bornus Consort.
Z kolei w sobotę zespół wokalny Flores Rosarum (płatki róż), który powstał z inspiracji dzieła muzycznego średniowiecznej mistyczki Hildegardy z Bingen, zaprezentuje projekt oparty na wielkoczwartkowym obrzędzie umywania nóg. Założycielką zespołu jest s. Susi Ferfoglia – wykładowca Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej im. Ks. Kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie. W skład zespołu wchodzą: Adrianna Bujak, Magdalena Grzonka, Maria Klich, Anita Pyrek, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer.
Na zakończenie festiwalu w katedrze wystąpi Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, która specjalizuje się w wykonywaniu chorału gregoriańskiego, ale w jej repertuarze znajduje się również wczesna polifonia i tradycyjne pieśni jedno- i wielogłosowe. W Płocku zostaną zaprezentoowane głównie śpiewy z liturgii IV Niedzieli Wielkiego Postu. Pochodzą one z najstarszych polskich źródeł chorałowych, przede wszystkim XIII-wiecznych cysterskich ze Śląska, ale także franciszkańskich oraz dominikańskich. Usłyszymy dwie sekwencje do św. Wojciecha, w tym najstarszą, zachowana w Troparionie z Reichenau (pocz. XI w.). Pomiędzy te śpiewy wplecione będą części stałe najstarszej mszy wielogłosowej - słynnej Messe de Tournai.
Wszystkie koncerty zaczynają się o godzinie 19.00. Wstęp jest wolny.
Szczegółowy program:
4 marca (piątek) godz. 19.00 - Zespół Gregorianum z Warszawy
Regem Martyrum
Piotr Skarga: Na męczeństwo św. Jana Chrzciciela
Johannes Baptista
Piotr Skarga: Na męczeństwo św. Szczepana
Ostendit – Magnificat IV toni
Piotr Skarga: Na męczeństwo św. Jędrzeja
Salve Crux
Piotr Skarga: Na męczeństwo św. Cecylii
Beata Caecilia
Sanctorum Meritis
Vidi Dominum
5 marca (sobota) godz. 19.00 - zespół wokalny Flores Rosarum z Krakowa
Summum bonum amplum donum. Projekt oparty na wielkoczwartkowym obrzędzie umywania nóg, który odprawiano w klasztorze u ss. Klarysek w Krakowie. Obrzęd ten znajduje się w całości w Graduale 205 (1264 r.), które przechowywane jest u ss. Klarysek na ul. Grodzkiej w Krakowie. Wprowadzenie stanowią Introitus i Graduale z Archiwum ze Starego Sącza, zakończenie natomiast - dwu- i trzygłosowe śpiewy polifoniczne.
6 marca (niedziela) godz. 19.00 - Schola Cantorum Minorum Chosoviensis z Chorzowa
Sequentia: Annua recolamus
Responsorium: Magno populi
Sequentia: Hac festa die
Hymnus: Audi benigne conditor
Reponsorium: Audi Israel
Antiphona: Media vita
Introitus: Lætare, Jerusalem
Messe de Tournai (Kyrie)
Graduale: Lætatus sum
Tractus: Qui confídunt in Domino
Credo
Offertorium: Laudate Dominum
Messe de Tournai (Sanctus)
Messe de Tournai (Agnus Dei)
Communio: Jerusalem, quæ ædificatur
Antiphona: Ave Regina cœlorum
Antiphona: Ubi caritas
Benedicamus Domino
Conductus: Omnia beneficia
Bogurodzica
Fot. Małgorzata Rostowska / Portal Płock
Czytaj też: