Analiza lokalnego rynku
Pierwszy ważnym krok przed założeniem biznesu w Płocku to poznanie lokalnego rynku. Taka praktyka pozwala zrozumieć, jakie produkty lub usługi mają największe szanse na sukces oraz w jakim kierunku należy rozwijać firmę. Istotne jest przy tym dostosowanie się do potrzeb poszczególnych grup odbiorców.
Badanie potrzeb klientów
Potrzeby klientów to główny motor napędowy nowopowstałego biznesu. Przeprowadzenie badań konsumenckich np. w formie ankiet, wywiadów lub spotkań z mieszkańcami Płocka pomoże zrozumieć, w którą stronę należy rozwijać działalność. Serwisy społecznościowe to także miejsce, gdzie często da się znaleźć opinie o brakach w lokalnej ofercie.Warto zastanowić się, które z potrzeb mieszkańców nie są zaspokojone. W tym celu pomocna może okazać się także analiza rynku innych miast, szczególnie tych o podobnej wielkości i strukturze demograficznej. Jakie usługi bywają w nich popularne? Czy Płock oferuje coś podobnego? Takie badanie pozwoli zidentyfikować potencjalną niszę, będącej potencjalnym fundamentem dla strategii rozwoju własnego przedsiębiorstwa.
Branże z potencjałem
Wybór odpowiedniej branży to istotny krok prowadzący do sukcesu przedsięwzięcia. Biorąc pod uwagę specyfikę miasta, trendy rynkowe oraz potrzeby lokalnej społeczności można wyróżnić kilka następujących obszarów, które mają szczególny potencjał:
- przemysł petrochemiczny – w mieście z powodzeniem można rozwijać biznes w obszarze związanym z konserwacją obsługą czy naprawą maszyn rafineryjnych;
- usługi logistyczne i transportowe – Płock, znajdując się nad Wisłą, stanowi optymalne miejsce na biznes zajmujący się transportem oraz logistyką. bliskość dróg ekspresowych i autostrad sprawia, że działalność w takich obszarach ma duże szanse na sukces;
- gastronomia – usługi gastronomiczne to rodzaj biznesu, który zawsze znajdzie swoich odbiorców. Kluczowe jest w nim jednak zapełnienie pewnej niszy i wprowadzenie na rynek kulinarny wyjątkowej oferty;
- handel detaliczny i e-commerce – usługi handlowe to obszar, który charakteryzuje się dużą różnorodnością. W ich ramach istnieją produkty, które mogą wpasować się w pewną niszę. Należą do nich różnego rodzaju artykuły ekologiczne oraz rękodzieła. Towary tego typu idealnie sprawdzą się na rynku e-commerce, który stale zyskuje na popularności. Dodatkowe informacje, jak rozwinąć swój biznes w internecie można znaleźć na stronie internetowej https://ecommercowy.pl/jakie-sa-najbardziej-dochodowe-branze-w-polsce-przedstawiamy-10-pomyslow-na-biznes/.
Analiza konkurencji
Kolejnym ważnym krokiem w planowaniu biznesu jest analiza konkurencji. Praktyka ta może wiązać się z badaniem rynku lokalnego, gdyż wskazuje obszary niezajęte przez inne przedsiębiorstwa, które dają miejsce na rozwój swojej działalności. Wnioski płynące z przeanalizowania rywali dostarczają również informacji, dzięki którym możliwe będzie zwiększenie bazy klientów oraz budowania z nimi silnych relacji.Odpowiednia analiza konkurencji pozwala na przygotowanie szczegółowej strategii marketingowej. Dzięki informacjom na temat innych przedsiębiorstw łatwiej można określić profil odbiorców, aktualnie panujące trendy oraz stworzyć plan działania w przypadku zdarzeń krytycznych. Popełnione przez rywali błędy stanowią także dobrą przestrogę dla początkujących przedsiębiorców.
Istnieje kilka sposobów na przeprowadzenie badania nad konkurencją. W zależności od rodzaju analizy może ono przynieść różne informacje dotyczące produktu, klientów, prezentacji lub komunikacji. Jakie metody są stosowane najczęściej?
Desk research
Metoda ta pozwala na wstępną analizę badanej firmy. Polega ona na zebraniu wszelkich informacji na temat konkurenta ze źródeł takich jak prasa, media społecznościowe czy raporty. Taki rodzaj wstępnego badania daje szansę przygotować dane, które później wykorzystuje się przy dogłębnym analizowaniu rywala.Swoisty zbiór informacji o konkurencji może stanowić samodzielne badanie, które wskazuje na potencjalne szanse i zagrożenia. Na bazie zebranych danych na temat potencjalnych potknięć i strat innych firm łatwo także skonstruować wnioski, chroniące przed niepowodzeniem własnej działalności.
Mystery Shopping
Jakość obsługi klienta to istotny czynnik zwiększający zaufanie pomiędzy odbiorcą a firmą. Odpowiednia komunikacja zwiększa bazę osób, które skłonne zapłacić za towar lub usługę konkretnego przedsiębiorstwa. Metoda mystery shopping polega na zbadaniu tego elementu poprzez wizyty w punktach sprzedaży w roli kupującego.Informacje zdobyte dzięki tej metodzie pozwalają ocenić jakość działania innej firmy w obszarach, takich jak sprzedaż, marketing i obsługa klienta. Taka praktyka dostarcza także dane na temat faktycznego stanu konkurencyjnego przedsiębiorstwa.
Analiza SWOT
Kompleksowe badanie, jakim jest analiza SWOT, można stosować w celu zdobycia informacji na temat firmy, ale także konkretnego zdarzenia lub projektu. Podmiot analizuje się pod kątem:
- S – Strengths, mocnych stron;
- W – Weaknesses, słabych stron;
- O – Opportunities, szans;
- T – Threats, zagrożeń.
Planowanie własnej firmy to długi i żmudny proces. W wielu przypadkach nieodpowiednie przygotowanie, pominięcie dogłębnych analiz lokalnego rynku oraz konkurencji przyczyniły się do upadku początkujących przedsiębiorstw. Z tego powodu powyższe kroki są kluczowe dla osób rozpoczynających swój własny biznes. Dzięki nim rozwój działalności może okazać się prostszy, a szanse na sukces zdecydowanie się zwiększą.