reklama
reklama

Kiedy wymienić opony całoroczne? Optymalny moment jest bardzo dyskusyjny

Opublikowano:
Autor:

Kiedy wymienić opony całoroczne? Optymalny moment jest bardzo dyskusyjny - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

RozmaitościZaletą opon całorocznych jest to, że nie trzeba ich wymieniać między zimą i latem oraz latem i zimą. Dzięki temu można uniknąć długich kolejek pojawiających się w warsztatach wulkanizacyjnych w sezonie wymiany. Jednak w końcu trzeba będzie odwiedzić wulkanizatora i założyć nowy komplet. Jak rozpoznać, że odpowiedni moment na wymianę opon całorocznych jest już bardzo blisko?
reklama

Wymiana opon całorocznych na czas pozwoli zachować bezpieczeństwo użytkowania auta

Opony całoroczne zapewniają wszechstronność, która jest jednak obarczona pewnymi kompromisami. W efekcie modele wielosezonowe nie są tak skuteczne zimą i latem, jak opony sezonowe w odpowiedniej dla nich porze roku. Jednak w określonych warunkach jeden komplet opon na cały rok staje opłacalny – najlepiej sprawdzi się w niedużym miejskim aucie o niewysokiej mocy. Jeżeli Twoje całoroczne „szesnastki” są już zużyte, to nowy komplet wygodnie dobierzesz na www.sklepopon.com/opony/caloroczne/16-cali. Jeżeli jeździsz na oponach całorocznych o średnicy 15 cali, to następny komplet znajdziesz na www.sklepopon.com/opony/caloroczne/15-cali. Jeżeli nie jesteś pewny, czy nadszedł już czas wymiany, to poniższe wskazówki pomogą rozwiać wątpliwości.

reklama

Ile wytrzymują opony całoroczne? To zależy ile jeździsz

Komplet opon całorocznych jeździ przez cały rok i nie jest tak odporny na bardzo niskie temperatury, jak modele zimowe. W trakcie bardzo mocnych upałów zestaw wielosezonowy zużywa się natomiast szybciej niż letni komplet. Z tego powodu modele wielosezonowe są najczęściej stosowane w autach, które nie pokonują znacznych dystansów w ciągu roku. Kierowcy, którzy jeżdżą bardzo dużo, i zdecydują się na opony całoroczne, mogą być zmuszeni kupować nowy komplet nawet co około 1,5 roku-2 lata. Optymalnie, jeżeli nasze roczne przebiegi to około 8-10 tys.km lub mniej. Wówczas jeden komplet wielosezonowy powinien służyć przez około 4-6 lat.

reklama


Regularnie sprawdzaj wysokość bieżnika

O zużyciu opon w świetle przepisów decyduje wysokość bieżnika. Zgodnie z polskim prawem wymagane jest, aby bieżnik opon – zimowych, letnich lub całorocznych miał minimalnie 1,6 mm. To jednak graniczna wartość, przy której parametry opon są już zwykle znacznie obniżone. W efekcie eksperci wskazują, że pora na nowe opony letnie przychodzi, gdy stary komplet osiągnie 3 mm głębokości. W przypadku opon zimowych zalecenia mówią o 4 mm. Warto wziąć to pod uwagę szczególnie w kontekście podróży zagranicznych – niektóre kraje Europy wymagają, aby po ich drogach jeździć na oponach z bieżnikiem minimum 3 lub 4 mm.

reklama

Aby zachować możliwie wysokie parametry całoroczne, opony wielosezonowe najlepiej wymieniać przy 4 mm wysokości bieżnika – w końcu jeżdżą również zimą. Do pomiaru wysokości najlepiej wykorzystać specjalną miarkę. Można posłużyć się także suwmiarką czy linijką, ale będzie to mniej wygodne – zwłaszcza jeżeli opony są zamontowane w aucie. Głębokość należy mierzyć w kilku miejscach bieżnika na powierzchni każdej opony – jeżeli w chociaż jednym miejscu klocki będą niższe niż 1,6 mm, narażamy się na mandat w przypadku kontroli policyjnej. Na oponach widoczny jest wskaźnik TWI, który pozwala określić, czy opony spełniają wymagania pod względem wysokości bieżnika. Jeżeli policjant zauważy, że wskaźnik TWI sygnalizuje zużycie, możemy mieć przez to nieprzyjemności.

reklama

Opony całoroczne mogą zużyć się wcześniej, jeżeli ulegną uszkodzeniu

Wysokość bieżnika definiuje zużycie, o ile opony nie ulegną wcześniej uszkodzeniu. Dlatego trzeba również kontrolować stan ogólny ogumienia. Uderzenie kołem w krawężnik lub szybki przejazd przez znaczną dziurę w jezdni może uszkodzić konstrukcję wewnętrzną, przez co na oponie pojawi się wybrzuszenie. Uderzenie może spowodować także ukruszenie fragmentu bieżnika, co powoduje ubytek. Nie ulega wątpliwości, że w takiej sytuacji należy zaprzestać użytkowania pojazdu i wymienić opony na nowe – niezależnie od tego, czy są letnie, zimowe, czy całoroczne. 

Na uszkodzenie szczególnie narażone są starsze opony, gdyż guma niszczeje wskutek czynników atmosferycznych. Dlatego nie należy korzystać z opon, które są starsze niż 10 lat. Powierzchnia zbyt starych opon może ulec zniszczeniu nawet bez uderzenia – pęknięcia pojawiają się na bieżniku ze starości. W zachowaniu opon całorocznych w dobrej kondycji niezbędne są wizyty u wulkanizatora – na szczęście nie trzeba tego robić w sezonie wymiany. Rozsądnie jest wykonywać je dwa razy w roku, w celu m.in. kontroli wyważenia. Specjalista może wówczas rzucić na bieżnik fachowym okiem i dostrzec mankamenty, które umknęły użytkownikowi pojazdu. Dzięki temu komplet opon całorocznych zaoferuje dłuższy okres użytkowania z zachowaniem bezpiecznych parametrów jezdnych.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama