Zamknij
REKLAMA

Jak zgłosić szkodę z ubezpieczenia mieszkania?

00:00, 16.05.2018 | materiał partnera
REKLAMA
Skomentuj
Fot. depositphotos

Ubezpieczenie mieszkania to praktyczne i przydatne rozwiązanie, które sprawdza się w najtrudniejszych sytuacjach. Zalanie, pożar, kradzież czy inna sytuacja, która powoduje, że zgromadzony majątek czy sama nieruchomość ulegnie zniszczeniu, są trudne i bardzo obciążające finansowo. Dlatego tak ważne jest szybkie uzyskanie pieniędzy z polisy.

Niezbędne jest wypełnienie wniosku o wypłatę pieniędzy. We wniosku należy podać swoje dane identyfikacyjne oraz numer polisy ubezpieczeniowej. Dzięki temu, towarzystwo będzie mogło odnieść się do konkretnego produktu. We wniosku trzeba również opisać zaistniałą sytuację i dołączyć do opisu wcześniej zgromadzoną dokumentację. Tak przygotowany zestaw najszybciej można wysłać przez stronę internetową towarzystwa za pomocą e-formularza.

Procedura wypłaty odszkodowania – o tym pamiętaj

Przede wszystkim, zaraz po zdarzeniu, gdy tylko zostaną zakończone wszelkie czynności wykonywane przez odpowiednie służby (np. gaszenie pożaru), należy przygotować maksymalnie dokładną dokumentację zdarzenia. Najlepiej, jeżeli są to zdjęcia, która dokładnie prezentują mieszkanie po zdarzeniu.

Warto również zgromadzić notatki wystawione przez służby interwencyjne. Jeżeli zdarzenie wymagało obecności straży pożarnej (pożar) lub policji (kradzież z włamaniem), to notatki służbowe sporządzone z ich interwencji mogą się bardzo przydać. Przede wszystkim wskazują one przyczynę zdarzenia, a ta jest istotna dla ustalenia przez firmę ubezpieczeniową, czy jest w ogóle podstawa do wypłaty odszkodowania i czy zdarzenie było faktycznie nieszczęśliwe, czy zamierzone przez ubezpieczonego.

Podobnie też wygląda procedura zgłaszania zdarzenia w przypadku, gdy wykorzystane ma być ubezpieczenie domu w budowie. Tam również należy wypełnić wniosek, sporządzić dokumentację i przesłać wszystko do ubezpieczyciela.

UWAGA!
Więcej informacji znajduje się w dokumencie OWU dla danej polisy. Każde towarzystwo posiada nieco inne zapisy, ale pod względem terminów szczegóły wyglądają podobnie, tj. 3 dni na zgłoszenie szkody i 30 dni na wypłatę odszkodowania (części bezspornej, a w przypadku wątpliwości kolejnych 15 dni).

Wypłata odszkodowania na dwa sposoby

Wypłata odszkodowania z ubezpieczenia może występować pod dwiema postaciami. Jedna z nich to wypłata częściowa, druga zaś to wypłata całkowita. Obydwie uzależnione są od rozmiaru i rodzaju szkody, do której doszło.

Wypłata częściowa ma miejsce wtedy, gdy dochodzi do szkody częściowej. To takie zniszczenie mieszkania lub ubezpieczonego mienia ruchomego, które da się naprawić lub odkupić, a wartość napraw czy odkupienia nie przekracza wartości całego mieszkania. Ma to znaczenie szczególnie w sytuacji, gdy dochodzi do uszkodzenia murów i stałych elementów nieruchomości. W takiej sytuacji, po zgłoszeniu szkody na miejsce zdarzenia przyjeżdża rzeczoznawca wyznaczony przez towarzystwo ubezpieczeniowe, które objęło ochroną dany lokal. Ocenia on poziom powstałych szkód oraz ich przyczynę. Jeżeli ustali, że przyczyną było celowe działanie ubezpieczonego lub jego zaniedbanie (np. pozostawienie żelazka w gniazdku i na desce do prasowania, co wywołało pożar), to firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania.

Fakt, że coraz więcej towarzystw włącza zaniedbanie do swojej odpowiedzialności, ale żadne z nich nie włącza i pewnie nigdy nie włączy celowego działania ubezpieczonego. Jeżeli jednak wina za zdarzenie leży poza samym ubezpieczonym (skok napięcia, pęknięta rura itp.), to wówczas ocenia właśnie poziom szkód. Rzeczoznawca ustala jaki procent mieszkania został zniszczony i taki też procent sumy ubezpieczenia zostanie wypłacony. Jak wygląda procedura można sprawdzić analizując różnorodne ubezpieczenia mieszkania na www.ubezpieczeniaonline.pl. Tam, każda z oferowanych polis jest opisana z odniesieniem do Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, które precyzują wszelkie aspekty danej polisy.

Jeżeli dom ulegnie całkowitemu zniszczeniu, np. na skutek pożaru, wówczas również musi się pojawić rzeczoznawca, który oceni sytuację. Podobnie, jak w poprzednim przypadku, analizuje w pierwszej kolejności przyczynę zdarzenia. Po ustaleniu, czy do zdarzenia doszło z winy ubezpieczonego czy nie, określa czy jest to rzeczywiście szkoda całkowita. Jeżeli tak, to dołącza swoją opinię do wniosku ubezpieczonego o wypłatę i tak skompletowane dokumenty trafiają do ubezpieczyciela.

(materiał partnera)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma Enernet, 09-402 Płock, ul. Górna 40 lok. 3, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez Enernet, 09-402 Płock, ul. Górna 40 lok. 3 i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© portalplock.pl | Prawa zastrzeżone