Zamknij
REKLAMA

Jak zgłosić szkodę z ubezpieczenia mieszkania?

00:00, 16.05.2018 | materiał partnera
Skomentuj
Fot. depositphotos

Ubezpieczenie mieszkania to praktyczne i przydatne rozwiązanie, które sprawdza się w najtrudniejszych sytuacjach. Zalanie, pożar, kradzież czy inna sytuacja, która powoduje, że zgromadzony majątek czy sama nieruchomość ulegnie zniszczeniu, są trudne i bardzo obciążające finansowo. Dlatego tak ważne jest szybkie uzyskanie pieniędzy z polisy.

Niezbędne jest wypełnienie wniosku o wypłatę pieniędzy. We wniosku należy podać swoje dane identyfikacyjne oraz numer polisy ubezpieczeniowej. Dzięki temu, towarzystwo będzie mogło odnieść się do konkretnego produktu. We wniosku trzeba również opisać zaistniałą sytuację i dołączyć do opisu wcześniej zgromadzoną dokumentację. Tak przygotowany zestaw najszybciej można wysłać przez stronę internetową towarzystwa za pomocą e-formularza.

Procedura wypłaty odszkodowania – o tym pamiętaj

Przede wszystkim, zaraz po zdarzeniu, gdy tylko zostaną zakończone wszelkie czynności wykonywane przez odpowiednie służby (np. gaszenie pożaru), należy przygotować maksymalnie dokładną dokumentację zdarzenia. Najlepiej, jeżeli są to zdjęcia, która dokładnie prezentują mieszkanie po zdarzeniu.

Warto również zgromadzić notatki wystawione przez służby interwencyjne. Jeżeli zdarzenie wymagało obecności straży pożarnej (pożar) lub policji (kradzież z włamaniem), to notatki służbowe sporządzone z ich interwencji mogą się bardzo przydać. Przede wszystkim wskazują one przyczynę zdarzenia, a ta jest istotna dla ustalenia przez firmę ubezpieczeniową, czy jest w ogóle podstawa do wypłaty odszkodowania i czy zdarzenie było faktycznie nieszczęśliwe, czy zamierzone przez ubezpieczonego.

Podobnie też wygląda procedura zgłaszania zdarzenia w przypadku, gdy wykorzystane ma być ubezpieczenie domu w budowie. Tam również należy wypełnić wniosek, sporządzić dokumentację i przesłać wszystko do ubezpieczyciela.

UWAGA!
Więcej informacji znajduje się w dokumencie OWU dla danej polisy. Każde towarzystwo posiada nieco inne zapisy, ale pod względem terminów szczegóły wyglądają podobnie, tj. 3 dni na zgłoszenie szkody i 30 dni na wypłatę odszkodowania (części bezspornej, a w przypadku wątpliwości kolejnych 15 dni).

Wypłata odszkodowania na dwa sposoby

Wypłata odszkodowania z ubezpieczenia może występować pod dwiema postaciami. Jedna z nich to wypłata częściowa, druga zaś to wypłata całkowita. Obydwie uzależnione są od rozmiaru i rodzaju szkody, do której doszło.

Wypłata częściowa ma miejsce wtedy, gdy dochodzi do szkody częściowej. To takie zniszczenie mieszkania lub ubezpieczonego mienia ruchomego, które da się naprawić lub odkupić, a wartość napraw czy odkupienia nie przekracza wartości całego mieszkania. Ma to znaczenie szczególnie w sytuacji, gdy dochodzi do uszkodzenia murów i stałych elementów nieruchomości. W takiej sytuacji, po zgłoszeniu szkody na miejsce zdarzenia przyjeżdża rzeczoznawca wyznaczony przez towarzystwo ubezpieczeniowe, które objęło ochroną dany lokal. Ocenia on poziom powstałych szkód oraz ich przyczynę. Jeżeli ustali, że przyczyną było celowe działanie ubezpieczonego lub jego zaniedbanie (np. pozostawienie żelazka w gniazdku i na desce do prasowania, co wywołało pożar), to firma ubezpieczeniowa może odmówić wypłaty odszkodowania.

Fakt, że coraz więcej towarzystw włącza zaniedbanie do swojej odpowiedzialności, ale żadne z nich nie włącza i pewnie nigdy nie włączy celowego działania ubezpieczonego. Jeżeli jednak wina za zdarzenie leży poza samym ubezpieczonym (skok napięcia, pęknięta rura itp.), to wówczas ocenia właśnie poziom szkód. Rzeczoznawca ustala jaki procent mieszkania został zniszczony i taki też procent sumy ubezpieczenia zostanie wypłacony. Jak wygląda procedura można sprawdzić analizując różnorodne ubezpieczenia mieszkania na www.ubezpieczeniaonline.pl. Tam, każda z oferowanych polis jest opisana z odniesieniem do Ogólnych Warunków Ubezpieczenia, które precyzują wszelkie aspekty danej polisy.

Jeżeli dom ulegnie całkowitemu zniszczeniu, np. na skutek pożaru, wówczas również musi się pojawić rzeczoznawca, który oceni sytuację. Podobnie, jak w poprzednim przypadku, analizuje w pierwszej kolejności przyczynę zdarzenia. Po ustaleniu, czy do zdarzenia doszło z winy ubezpieczonego czy nie, określa czy jest to rzeczywiście szkoda całkowita. Jeżeli tak, to dołącza swoją opinię do wniosku ubezpieczonego o wypłatę i tak skompletowane dokumenty trafiają do ubezpieczyciela.

(materiał partnera)
W okresie ciszy wyborczej tj. w okresie 24 godzin poprzedzających dzień wyborów i aż do chwili zakończenia głosowania zabronione jest prowadzenie agitacji wyborczej na rzecz kandydatów w jakiejkolwiek formie. Publikacja na portalu internetowym jakichkolwiek komentarzy mających charakter agitacji wyborczej może zostać uznana za naruszenie przepisów ustawy Kodeks Wyborczy oraz stanowi czyn zagrożony karą grzywny (art. 498 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 754 z późn. zm.)

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© portalplock.pl | Prawa zastrzeżone