Zamknij
REKLAMA

Budowa CPK ma ruszyć za trzy lata. Szybka kolej w Płocku?

21:26, 31.07.2020 | M.S
Skomentuj Fot. CPK
REKLAMA

Rząd planuje pierwszy etap budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ma się rozpocząć za trzy lata. Plan zakłada, że podróż pociągiem z Płocka do Warszawy zajmie zaledwie 45 minut. Prawdopodobnie na część kolejową i drogową dotację przeznaczy Unia, ale nie możemy liczyć na wsparcie dla lotniska.

CPK to megainwestycja, wyceniana na minimum 100 mld zł, dająca ponad 100 tys. miejsc pracy, bardzo ważna także dla mieszkańców regionu płockiego. CPK być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Baranów, gdzie zaplanowano CPK, położony jest 80 km od Płocka, ok. 40 km na zachód od Warszawy. Właśnie tam rząd planuje m.in. budowę portu lotniczego, który ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Do tego mają dojść też inwestycje kolejowe obok lotniska i liczne połączenia na terenie kraju.

To na razie tylko plan, mówimy o polach i łąkach, które mają zamienić się w CPK. Jest sporo krytycznych uwag na temat tego projektu, ale rząd wydaje się być zdeterminowany. Właśnie poinformowano, że rozpoczęły się przygotowania do pierwszego etapu budowy Portu, plan ma być gotowy jesienią br. a budowa ma ruszyć w 2023 r. 

Celem pierwszego etapu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań co do realizacji oraz określenie efektywnego planu realizacji, a także przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych.

CPK to ogromny koszt, w jakim zakresie możemy liczyć na Unię Europejską?

- Środki europejskie mogą być wykorzystane do sfinansowania infrastruktury okołolotniskowej. Pieniądze nie mogą być przeznaczane na budowę lotnisk i infrastrukturę lotniskową, ale na drogi i koleje już tak - podkreślała na łamach Money.pl minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. - Trudno mówić o kwotach, musimy sprawdzić całościowe potrzeby. Choćby koleje - to są analizy, obliczenia, gdzie można je wybudować.

Zdaniem Marcina Horały, ministra ds. CPK, zwłaszcza teraz, kiedy koronawirus zahamował rozwój gospodarczy, taki projekt jest potrzebny jako stymulator wzrostu PKB. Do roku 2023 opracowywane będą kolejne fazy dokumentacji projektowej oraz uzyskiwane decyzje administracyjne niezbędne do wejścia w etap realizacji celów budowlanych.

CPK jest w całości własnością Skarbu Państwa, spółką strategiczną. Budowa ma się zakończyć w 2027 r. "Szprycha" nr 1 prowadzić ma z Baranowa przez Płock do Włocławka, a stamtąd rozgałęziać się w dwóch kierunkach: do Trójmiasta oraz Koszalina. Korytarze to wstępna wersja planu, ale można z nich wyczytać, że w okolicy Płocka trasa kolejowa ma biec po północnej stronie miasta, bardzo blisko, tuż za terenem PKN Orlen. Kolejowy odcinek z Warszawy do CPK ma powstać w 2027 r., a trasa Płock - CPK trzy lata później.

(M.S)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (29)

DixonDixon

24 20

Opowieści z mchu i paproci. Skrzat Horała hałabała. 22:06, 31.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Lotnisko na łąceLotnisko na łące

14 27

W Płocku po czasach pisowskich został most bez dróg dojazdowych.
Czy w Polsce po czasach pisowskich zostanie CPK bez lotniska? 22:16, 31.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jarek z łopatąJarek z łopatą

12 22

Kto się założy, że będą wbijać pierwszą łopatę przy okazji wszystkich wyborów które będą? Maraton zacznie się za 3,5 roku i będzie powtarzany co pół roku. 22:20, 31.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZygfrydZygfryd

17 1

Do tej pory od 20 lat słuchaliśmy obietnic ze strony samorządowej o pociągu Płock-Warszawa w godzinę.
I nic nie wybudowali, ani 1 km torów, mając z samego RPO kilka miliardów.
Teraz ze strony rządowej mamy obietnice że w ciągu 10 lat będą pociągi Płock-Warszawa w 45 min. Ci też mają parę mld pln w skarpecie do dyspozycji. Jeśli to ogarną faktycznie w 10 lat to jestem za podziałem województwa, jeśli rozumiecie o czym mówię 22:21, 31.07.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

sprostowaniesprostowanie

3 2

1. nie od 20 lat a od jesieni 1914 i nie Płock - Warszawa ale Płock -Modlin czyli w kartofle
2. biorąc pod uwagę, że miałaby to być linia jednotorowa z kilkoma przystankami po drodze to podróż tylko do Modlina trwałaby około 1,25 - 1,5 godz a z przesiadką do warszawy około 2,25- 2,5 godz.
3. samorząd nic nie obiecywał ale chciał, żeby to rząd zbudował, ale nigdy nie było takich rządowych planów bo to nigdy nie miało sensu ekonomicznego
4. po co komu jedno lotnisko na 45 mln milionów, gdy obecnie ze wszystkich 15 krajowych portów lotnicznych nie korzysta nawet 40 mln pasażerow rocznie a od tego roku ilość pasażerow w Polsce ustabilizuje sie na poziomie poniżej 30 mln rocznie.
5. Rząd nie ma i bardzo długo jeszcze nie będzie miał pieniędzy na CPK w Baranowie, liczył na inwestorów zewnętrznych. Jest jeden drobny szkopuł: ta inwestycja w obecnej sytuacji ruchu lotniczego na świecie ma ujemną stopę zwrotu, co oznacza że nigdy nie zarobi na siebie i nie zwróci się, więc nie znajdzie się zaden inwestor skłonny wyrzucic w błoto spore pieniadze. Ponadto pomysł na HUB jest skazany na niepowodzenie- blisko dookoła Polski jest pełno juz działajacych hubów: Frankfrurt, Paryż, Amsterdam, Bruksela, Zurych, Wiedeń, Mediolan, Rzym, Moskwa, Kijów , Stambuł a zaraz dojdzie Berlin 00:04, 01.08.2020


Do Dixon chiotoDo Dixon chioto

25 7

Gdyby nie ten most, to byś stał na jednopasmowym tak jak chciał modyfikacji projektu obecny prezydent.
Wszystko minimalistyczne. W Płocku nie buduje sie z pompą tylko po taniości a i tak później wychodzą na jaw hohsztaplerskie układy i pieniądze w tle w ramach zamówień publicznych. 23:22, 31.07.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do chioto od DixonaDo chioto od Dixona

7 11

Ty zmień leki. Megalomania przejęta przez Ciebie z TVP uczyni z waszmości Napoleona Bonaparte. Masz jakieś dowody to wal do Ziobry. Będziesz oglądał szybką kolej jak świnia niebo. 00:51, 01.08.2020


QwakQwak

3 0

Siedź w tej swojej suterynie i nie wystawiaj głowy przez okno bo ci ktoś na nią nadepnie 08:01, 02.08.2020


PlocensisPlocensis

16 2

Most kolejowo-drogowy musi być w Płocku. Mam nadzieję, że za takim projektem będzie lobbował nasz prezydent. Jeżeli kolej ma przebiegać przez Włocławek to nie można pozwolić aby tory poszły górą. 23:23, 31.07.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

@ mrzonki Plocensis@ mrzonki Plocensis

3 5

W Płocku (w granicach miasta) nie ma na miejsca i uzasadnienia na budowę jeszcze jednego mostu kolejowo-drogowego.
1. W miasteczku przemysłowym średniej wielkości, leżącym na uboczu głównych i obciążonych szlaków transportowych kolejowych i drogowych do obsługi przewidywanego ruchu wystarczą dwa mosty.
2. Od dawna są zabiegi o wyprowadzenie kolejowego transportu materiałów niebezpiecznych POZA MIASTO. To samo dotyczy cięzarowego transportu drogowego
3. Dla planowanych w ramach CPK nowych linii kolejowych, w tym linii podwyższonych do 250 km/h prędkości przewidziano przebieg korytarzami poza miastem z przekraczaniem Wisły w rejonie Wyszogrodu i dalej po prawym brzegu Wisły w kierunku Włocławka a dalej Gdańska i Koszalina, bez przekraczania rzeki pomiędzy Płockiem a Włocławkiem.
4. Last but not least - na bardzo ambitny lecz spóźniony o jakieś 30 lat i obecnie megalomański program CPK - a'la wczesny Gierek - obecnie NIE MA ani uzasadnienia ekonomicznego ani własnych możliwości finansowych a inwestorzy zewnętrzni potrafią dobrze liczyć swoje pieniądze i wydają je tylko na inwestycje z gwarantowanym zwrotem w rozsądnym czasie i zyskami na przyzwoitym poziomie. Z tego np powodu nikt nie współfinansuje bezsensownego przekopu Mierzei Wiślanej, budowy kanału Wisła- Odra- Dunaj- Morze Czarne czy Wisła-Dniepr-Morze Czarne. Czas Vikingów trwał tylko ok 300 lat i skończył w X wieku. 11:11, 01.08.2020


bez nadziejibez nadzieji

7 4

Na szczytach kominy dym spowija ta ziemia
brudne familoki Miejsce mego pochodzenia
tutaj zawsze to samo co się wyjrzy przez okno
ludzie na ulicy twarze im od sadzy mokną 06:36, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MamyMamy

15 6

Komuchy peowskiw CPK w Berlinie 07:52, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PhiPhi

18 5

Żart XXI wieku.
Prezydent Płocka będzie lobbował w sprawie CPK i dobrych rozwiązań dla Płocka 🤣🤣🤣 08:24, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CynikCynik

9 1

Jak zobaczę, to uwierzę... 09:16, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dixondixon

8 12

Z obietnicami inwestycyjnymi PiS jest tak jak w powiedzeniu "pies co dużo szczeka mało daje mleka" i wszystko w temacie. Czekam na przekop mierzei, tunel w Świnoujściu, elektrownię w Ostrołęce, fort Trump i co tam jeszcze jest w kolejce? 10:32, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WwWw

6 11

Ciekawe,ile lat będzie miał wtedy Nikodem Dyzma vel Pinokio ?? 10:49, 01.08.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

BezmozgiBezmozgi

3 3

Życzę Wam " czerwone Bezmozgi", żebyście dozyli!
Jak będziecie wchodzic o LASKACH to nie zapomnijcie.....dokad macie jechać ( dopadnie Was Anhedonia)
A jak Wy nazywanie " NIKOSIA"....?? 11:51, 01.08.2020


DopisekDopisek

4 2

Do Czerwonych LAP!
Na odległość czuć trzy pkt.
1."Dyplomy" po Zawodowce.
2.CV pow.60+>
3.Wyznawcy " Szatana" z Torunia 17:03, 01.08.2020


--------

11 2

poko i pls SBeki UBowcy oni robią tylko sok z buraka ŻENADA SZKODA SŁÓW 11:04, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

No cóż,No cóż,

2 6

CPK to dobry pomysł, ale umiejscowienie w Baranowie już nie, strategicznie to Modlin byłby najlepszym rozwiązaniem, bo oprócz transportu ziemnego i lotniczego można by włączyć w to również transport rzeczny, Wisła ma ogromny potencjał w tym zakresie, i to pozwoliłoby uzyskać konkurencyjną przewagę nad innymi podobnymi zachodnimi projektami. 11:40, 01.08.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Intermodlany Modlin Intermodlany Modlin

0 5

CPK Intermodalny Modlin jest strategicznie zlokalizowany w sam raz do obsługi lotniczej klienteli z Warszawy, północno- zachodniego Mazowsza i pobliskich okolic i oraz transportu wodnego nie wymagającego wody głębszej niz 1m tj kajakami, dłubankami i krypami płaskodennymi po Wiśle, Bugu, Narwi, Wkrze i Bzurze.
Infrastrukturę kolejowo-drogową łączącą Modlin z resztą kraju jakoś dałoby się zbudować: w Puszczy Kampinoskiej zrobiłoby się parę odpowiednio szerokich przecinek , w innych miejscach szlaki kolejowe i autostrady puściłoby się estakadami nad głównymi rzekami i mokradłami. W ten sposób wszystko krzyżowałoby sie koło Płocka i nareszcie wszystkie drogi prowadziłyby nie do Rzymu a do Płocka
Nazwałoby się je Via Mazovia, Via Plociana, Via Petrochemica, Via Mazuria, Via Silesia, Via Pomerania, Via Danciga, Via Lodziana, Via Poznania, Via Breslavia, itp lub ponumerowało odpowiednio: Uno, Due, Tre, Quatro, Cinque, etc. 12:57, 01.08.2020


No cóż,No cóż,

1 3

wiem że (pseudo)rządy PO-PSL cofnęły Polskę o wiele lat, ale nie sądziłem że aż do czasów króla Ćwieczka. Za I Rzeczpospolitej Wisła była główną arterią handlową, skoro wtedy się dało to czemu miałoby być to teraz niemożliwe? Czy tak czy tak trzeba z Wisłą coś zrobić (czyt. wydać ogromne pieniądze) by nie zmieniła się w sezonową strużkę, więc można by upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu i jeszcze na tym zarobić. Co do puszczy Kampinoskiej to nie trzeba by było nic wycinać, tylko puścić nitkę od Łowicza do Wyszogrodu, gdzie by się łączyła z torami z Płocka, które i tak muszą powstać. W ten sposób kosztem wybudowania 100km nowych torów można by było dojechać z Modlina do wszystkich najważniejszych miast. Nie byłaby to na początku kolej oszałamiających prędkości, ale by była, i można by ją potem modernizować. W obecnym kształcie musi być wszystko albo nic, bo na razie nic w Baranowie nie ma, a PIS tak długo nie zdoła porządzić by wszystko ukończyć, a (ex)PO pierwsze co zrobi to ubije ten projekt. 14:35, 01.08.2020


westchnieniewestchnienie

2 0

o rozum .
Wisła była arterią handlową wtedy, gdy nie było ani napędzanych mechanicznie napędzanych środków transportu ani dróg dla nich (kolejowych i utwardzanych) a rzeki były jedyna drogą ale tylko dla płaskodennych łodzi i barek ciągnionych przez konie lub ludzi. Tak było jeszcze do lat 1960-1970.
Zamiast 100 km nowej linii kolejowej Wyszogród - Łowicza wystarczyłoby znacznie mniej, bo z okolic Wyszogrodu do gdzieś pomiędzy Sochaczew a Błonie - taka zresztą jest przewidywana trasa szprychy nr 1 w programie kolejowym CPK . 19:12, 01.08.2020


QwakQwak

3 1

Baranów to dobra lokalizacja dla światowego biznesu stamtąd blisko do Tuszyna i Wólki Kosowskiej. 08:08, 02.08.2020


Do " lotnisko nDo " lotnisko n

11 1

Za koalicji popsl nic się nie zmieniło, pracy jak nie było tak nie ma, dróg dojazdowych jak nie było tak nie ma, dziura komunikacyjna. Za to masz lans. 11:56, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bajkibajki

9 3

Niestety, zapowiedzi rozpoczęcie budowy CPK dopiero za 3,5 roku (czyli po kolejnych wyborach) pokazują, że to będzie znowu 3,5 roku bajecznych słów, obietnic, slajdów i prezentacji. A jak mawia prezes Kurski: "ciemny lud to kupi". 14:41, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PlocensisPlocensis

8 1

W Płocku wszyscy myślą że z nieba wszystko spada. Należy sobie wywalczyć taki most. Należy być razem a nie jak nasz prezydent miasta. Jak PiS coś robi to chowa głowę w piasek.
Zniewolony w budce przez chambelana. 17:14, 01.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

GallGall

4 1

Ubawiłem się. pis coś robi.... pis potrafi obiecywać ale najlepiej za kasę innych. A jak ktoś się nie zgodzi to wtedy jest: my chcieliśmy zbudować ale oni nie chcieli nam dac kasy.... a ciemny wyborca pis to połyka i dalej powtarza te brednie jak Antek o wybuchach... 08:15, 03.08.2020


żaden cpkżaden cpk

5 4

nie powstanie, nie będzie szprych ani całego tego chrzanu , ludzie oprzytomnijcie. jak się już nakradną ma studiach wykonalności to *%#)!& do izraela 18:11, 01.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA