Zamknij
REKLAMA

W przyszłym roku powstanie nowy parking i wiadukt

11:29, 10.12.2019 | K.B
Skomentuj
REKLAMA

Wiadukt przy zoo miał zostać rozebrany, obok zapowiadano powstanie nowego parkingu. Nadal nie ogłoszono postępowania dotyczącego Inteligentnego Systemu Transportu. Dlaczego?

Płock już 2018 r. otrzymał unijne wsparcie w wysokości ponad 40 mln zł zł na rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej, przy czym całość warta jest ponad 48,6 mln zł. Na razie najbardziej widocznym przejawem realizacji pozostają prace w al. Kilińskiego - do przebudowy przeznaczono ok. 2 km odcinek i już w nocy z 10 na 11 grudnia do dyspozycji kierowców zostanie oddanych gotowy fragment al. Kilińskiego między al. Jachowicza i ul. Sienkiewicza.

[ZT]24264[/ZT]

Sam projekt obejmował jednak więcej elementów: zakup ośmiu niskoemisyjnych autobusów, budowę nowego wiaduktu w pobliżu Miejskiego Ogrodu Zoologicznego nad linią kolejową nr 33 Kutno-Brodnica oraz budowę parkingu. W ramach przedsięwzięcia w Płocku miałby zostać zainstalowany system zarządzania ruchem.

Nowe autobusy w 2020 roku

W lipcu 2019 r. podpisano umowę z firmą Solaris na dostawę czterech autobusów hybrydowych. Będą to standardowe pojazdy o długości 12 metrów z ekologicznym napędem elektryczno-spalinowym, prawie takie same, jak 17 sztuk, które Komunikacja Miejska zaczęła eksploatować w 2018 roku. Pojazdy mają być niskopodłogowe, klimatyzowane i z tapicerką na siedzeniach z logo miasta. Z taboru wyróżni je nowoczesny system informacji pasażerskiej – wyświetlacze pokazujące numer linii i kierunek jazdy będą w kolorze białym, aby były bardziej widoczne i czytelne, zwłaszcza dla osób słabiej widzących. Wewnątrz pojazdów znajdzie się dodatkowo wyświetlacz, pokazujący przebieg trasy i przystanki, które autobus już miną, i które przed nim pozostały. Nowe hybrydy dla KM przyjadą do Płocka w sierpniu 2020 roku. Z kolei we wrześniu 2019 r. podpisano z firmą Solaris umowę na kolejne cztery autobusy: dwa pojazdy o długości 12 metrów i dwa przegubowe o długości 18 metrów. Napędzające je silniki diesla spełniają normy Euro VI. Pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, z dedykowaną dla miasta tapicerką na siedzeniach. Wszystkie zostaną wyposażone w „bramki” do liczenia pasażerów. Nowością - podobnie jak w czterech autobusach hybrydowych - będzie system informacji pasażerskiej, oparty o wyświetlacze w kolorze białym (te pokazujące na zewnątrz numer linii i kierunek).

Zmiany przy zoo

O konieczności rozbiórki i budowie nowego wiaduktu mówiło się od dawna, ale jak na razie z tych słów nie wynikały jakiekolwiek prace budowlane, brakowało przetargu ogłoszonego przez Miejski Zarząd Dróg. Pojawiło się jedynie postępowanie na budowę parkingu przy zoo. Przypomnijmy, że w pobliżu strzelnicy przewidziano zaprojektowanie i realizację nowego parkingu na 130 miejsc dla samochodów osobowych (w tym 6 miejsc dla niepełnosprawnych), wykonanie ścianki oporowej od strony zaplecza zoo, a także ogrodzenia, ciągu pieszo-jezdnego o długości ok. 340 metrów wraz z odpowiednim oświetleniem. Na parkingu będzie zamontowany system liczący pojazdy, z kolei tablica informująca o liczbie wolnych miejsc postojowych zostanie umieszczona przy wjeździe na wiadukt. Za realizację odpowiada Przedsiębiorstwo Instalacyjno-Budowlane WASKOP Elżbiety Wasek (jako lider konsorcjum), natomiast rolę partnera pełni przedsiębiorstwo PHU Partnerstwo Dariusza Molendowskiego. Obie płockie firmy podjęły się budowy nowego parkingu wraz z drogami dojazdowymi i infrastrukturą w formule "zaprojektuj i wybuduj" za kwotę ponad 3,3, mln zł. Jak dowiedzieliśmy się od dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg, Tomasza Żulewskiego kończy się projektowanie. Dyrektor zwraca uwagę, że pomimo zimy, warunki pogodowe są całkiem sprzyjające i jeśli się utrzymają, wkrótce ruszą prace. Realizacja odbywa się w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Na wspomniany ciąg pieszo-jezdny, czyli po prostu drogę dojazdową do parkingu, dostaniemy się już nowego wiaduktu, który powstanie obok obecnego przy wejściu do zoo. Dopiero wraz z wybudowaniem nowego obiektu ten stary, będący w fatalnym stanie, zostanie rozebrany. MZD musiało ustawić się w kolejkę. Z racji, że chodzi o teren PKP, dokumentacja musiała trafić do przewoźnika.

- Dokumentacja długo leżała i czekała na zatwierdzenie - przyznaje Żulewski. - Liczymy na to, że uda się ogłosić przetarg w styczniu 2020 roku.

Wówczas po nowym wiadukcie można by było przejść do zoo w lipcu bądź w sierpniu przyszłego roku.

ITS

Miasto zainwestuje w system inteligentnego sterowania ruchem. - Postanowiliśmy nieco zmienić zakres, ująć inne skrzyżowania, bardziej udrożnić obwodnicę, dlatego wystąpiliśmy o zgodę do Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych - tłumaczy dyrektor MZD. Jednocześnie w planach nadal uwzględniają trasę od al. Kobylińskiego, przez Jachowicza, Piłsudskiego do Wyszogrodzkiej w rejonie Panoramy Płockiej. Postępowanie, aby wybrać wykonawcę, MZD planuje ogłosić wiosną przyszłego roku.

[ZT]20972[/ZT]

Pozostaje sprawa sekundników. - Sekundniki nie mogą znajdować się na sygnalizacji akomodacyjnej, chociaż jest tu pewne rozwiązanie - dodaje Żulewski. Gdyby sekundniki zostały zdemontowane, wówczas pojawią się na innych skrzyżowaniach, których system nie obejmie.

Aby sekundniki wiarygodnie wskazywały czas pozostały do zmiany świateł, sygnalizacja musi działać w trybie stałoczasowym, dlatego m.in. we Wrocławiu doszli do wniosku, że nie ma możliwości zintegrowania sekundników z ITS. A jednak w Szczecinie ostatnio testują pewne rozwiązanie. W mieście mają bowiem 434 sekundniki zainstalowane na 57 skrzyżowaniach. Udało im się doprowadzić do tego, aby sterownik sygnalizacji świetlnej wysyłał do sekundnika informacje, ile sekund ma wyświetlać. Na wyświetlaczu pokazują się dwie poziome kreski w kolorze zielonym lub czerwonym. Odliczanie rozpoczyna się, kiedy system już wie, w jakim czasie zmienią się światła. Sekundnik zaczyna wyświetlanie, w zależności od skrzyżowania, na 11, 10, 9 lub 8 ostatnich sekund światła zielonego i 15, 13 lub 10 sekund światła czerwonego.

(K.B)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (3)

BrawoBrawo

4 0

#dumnyzpłocka 23:30, 10.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZasmuconyZasmucony

5 0

Niestety podczas remontu zostanie usunięty element historyczny, a mianowicie chodzi o latarnię "petke" przed wiaduktem prowadzącym do ZOO. Jest to ostatnia oryginalna latarnia uratowana po zniszczeniach jakich doznał most na przestrzeni lat. Na wzór właśnie tych oryginalnych w 2008 zamontowano nowe "petki" na moście. Ta ostatnia przy ZOO zostanie zezłomowana w trakcie remontu, ponieważ miasto nie wie chyba na temat jej historii. 08:51, 11.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pawelxxlpawelxxl

2 0

To może warto oświecić Miasto ... 13:27, 11.12.2019


REKLAMA