Zamknij
REKLAMA

Będzie wielkie zamieszanie? Tak mamy postępować ze śmieciami

11:06, 05.12.2019 | K.B
Skomentuj Fot. Karolina Burzyńska
REKLAMA

Rocznie płocczanin produkuje już 373,86 kg śmieci, więcej niż mieszkaniec województwa mazowieckiego (331 kg/rok). Radni kilka dni temu wyrazili zgodę na podwyżkę opłat za śmieci. Od stycznia 2020 r. za odbiór segregowanych śmieci zapłacimy 26 zł, za nieposegregowane 52 zł, natomiast od lipca przyszłego roku wszyscy mamy segregować.

To bezwzględny obowiązek na mocy ustawy z 19 lipca 2019 r o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. A jeśli ktoś nie zamierza się dostosować? Będą kary – w Płocku zdecydowano się na najmniej dotkliwe dla portfeli, 52 zł od osoby za miesiąc (możliwa jest maksymalnie czterokrotność stawki podstawowej). Brak segregacji na danej nieruchomości stwierdzi firma wykonawcza, o czym ma poinformować gminę.

Podwyżka opłat za śmieci prowadziła do licznych dyskusji podczas komisji poprzedzających sesję, przedstawiano wyliczenia, prezentacje, w tym firmy Refunda, która ustaliła ile powinny wynosić opłaty płocczan, aby system gospodarki odpadami komunalnymi bilansował się (bez dopłat ze strony Ratusza). Na wysokość opłaty wpływa m.in. częstotliwość odbioru odpadów, koszt zagospodarowania. Dla przykładu opłata środowiskowa wzrośnie w 2020 r. do poziomu 270 zł/Mg, obecnie za odbiór tony frakcji nadsitowej jest 385 zł (niedawno 210 zł), a przewiduje się wzrost do ok. 500 zł (albo i więcej w najbliższych latach, wcześniej to producenci paliwa alternatywnego za ten odpad płacili Przedsiębiorstwu Gospodarowania Odpadami), teraz trzeba dopłacać 110 zł do odbioru folii kolorowej, za którą jeszcze niedawno PGO pobierało 170 zł.

– Jeśli nie będzie rozwiązań systemowych, odpowiedzialności producenckiej, to samorządy sobie nie poradzą – obawiał się radny Tomasz Kominek. - Mieszkańcy podchodzą i mówią „no to będziecie dopłacać”. Otóż okazuje się, że nie można. A gdyby nawet można było, to wówczas nie będzie nas stać na realizację ulic czy chodników.

Zgodnie z prognozą koszty systemu gospodarowania odpadami od lipca 2020 do czerwca 2021 r. wyniosą w Płocku 29,5 mln zł brutto.

Ilu mieszkańców obejmą opłaty? Mamy rozbieżność. GUS szacował w 2018 r. liczbę mieszkańców miasta na 120 tys., natomiast według Urzędu Miasta Płocka w Płocku mieszka ponad 117,6 tys. osób. W systemie funkcjonuje za to o wiele mniej osób - 101 tys. 593.

Jedyna zniżka

Na nieco mniejsze opłaty - 25 zł na miesiąc od osoby - mogą liczyć właściciele doków jednorodzinnych, ale to pod warunkiem wyposażenia nieruchomości w kompostownik. Przy czym sprawdzą, czy kompostownik jest użytkowany do zagospodarowania odpadów biodegradowalnych na wskazanej posesji. Jeśli nie, wówczas traci się zniżkę.

Wyższe opłaty obowiązują od stycznia 2020 r. Zmiany w deklaracjach nie będą konieczne w przypadku osób, które już wcześniej opowiedziały się za segregowaniem śmieci (takich jest ponad 70 proc.), z kolei do osób, które tego nie zrobiły Ratusz postara się dotrzeć.

– Nie wyobrażam sobie, aby ktoś pozostał przy niesegregowanych i płacił 52 zł od osoby – komentował miejski skarbnik, Wojciech Ostrowski. - Mimo, że lubię zbierać pieniądze dla miasta, to tych niekoniecznie.

Altany śmietnikowe powinny być rozbudowane, a pojemniki w tych altanach zamknięte. A jeśli gdzieś nie ma wiaty śmietnikowej? Trzeba będzie wybudować. Co ze zsypami na śmieci? Dyrektorka Wydziału Kształtowania Środowiska w płockim Ratuszu, Maja Syska-Żelechowska twierdzi, że trzeba je zabezpieczyć, przestrzeń wykorzystać np. na odpady resztkowe.

Proekologiczne zachowanie w rodzaju noszenia własnej torby na zakupy czy korzystanie z opakowań wielokrotnego użytku, to nie wszystko. Potrzebna będzie samodyscyplina, odpowiednie segregowanie odpadów. To ważne z powodu przepisów. W 2020 r. poziom odzysku odpadów ma wynosić 50 proc. Będzie z tym nie lada kłopot, czy uda się znaleźć tyle surowców wtórnych nadających się do recyklingu, z kolei bez przestrzegania tej wytycznej trzeba liczyć się z karą, która dla Płocka wynosiłaby w przyszłym roku (przy poziomie odzysku wynoszącym 50 proc.) 3,4 mln zł. Zatem bez segregacji zapłacimy jeszcze więcej i czy tego chcemy, czy nie, wysokość naszych opłat będzie zależała również od innych mieszkańców. - Zawsze może trafić się taki delikwent, który specjalnie nie będzie segregował. Kto powie „panie Stasiu, pan daje te śmieci, bo muszę sprawdzić, czy pan dobrze, czy niedobrze wrzuca odpadki”? Odpowiedzialność będzie spoczywała na nas wszystkich – podkreśla Tomasz Kominek. Maja Syska-Żelechowska tłumaczy:

– Dla nas partnerem nie będzie pojedynczy mieszkaniec, tylko zarządca nieruchomości. Wszyscy będziemy musieli się pilnować. Jedna niesegregująca osoba czy dwie wystarczą do stwierdzenia braku segregacji przez firmę odbierającą odpady, co spowoduje  dotkliwość dla wszystkich mieszkańców korzystających z konkretnej altany.

Sprzedam, odkupię...

Jedna sprawa to altany, druga to worki na śmieci i pojemniki. Już wcześniej, na mocy ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, obowiązkiem właściciela nieruchomości było wyposażenie nieruchomości w pojemnik. - Na początku organizowania systemu była to niejako wola gminy, że przejęła na siebie ten obowiązek - mówi dyrektorka. Dotychczas gmina ponosiła koszty dzierżawy pojemników (1,2 mln zł) w ramach kontraktu z firmą odbierającą odpady. Ostatni przetarg na odbiór śmieci, który potrwa do końca czerwca 2020 r., rozpisano na 3 lata. Nowy wkrótce zostanie ogłoszony. Będzie nieco inaczej, ponieważ pojemniki na śmieci trzeba kupić. - Wcześniej tak nie było tylko dzięki uprzejmości jednej formy, która poszła nam na na rękę – dopowiada Maja Syska-Żelechowska. - Mieszkańcy zabudowy jednorodzinnej będą musieli kupić worki i posiadać pojemnik na odpady resztkowe, czyli te obecnie niesegregowane. Natomiast zarządcy nieruchomości, wspólnoty, spółdzielnie będą musiały zabezpieczyć dla swoich mieszkańców w altanach określoną ilość pojemników. Dla nich to bardzo duże wyzwanie. Niestety są mieszkańcy, którzy np. wyrzucają odpady do pojemników bez worków. Później dzwonią, aby je myć, dezynfekować – przyznaje dyrektorka. To nie wszystko, muszą zgadzać się kolory worków na poszczególne frakcje odpadów z przepisami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów.

– Przy tym wszystkim będzie zamieszanie – obawiała się radna Teresa Kijek, z kolei dyrektorka odpowiadała: - Może niekoniecznie aż tak duże, firma Suez na pewno nie będzie zainteresowana zabraniem pojemników. Jeśli te będą w dobrym stanie, po mniejszych kosztach, zaoferuje sprzedaż. Wówczas te pojemniki, które w tym momencie są na posesjach, nie nowe, trochę już wyeksploatowane, zostaną. Rozmawiałam o tym z prezesem Krzysztofem Izmajłowiczem. Niemniej niektórzy mieszkańcy bywają bardzo roszczeniowi. Dzwonią i mówią „proszą umyć mi pojemnik”. Mamy wpisaną do przetargu częstotliwość dezynfekcji, jednak dlaczego pojemnik jest brudny? Bo ktoś niechlujnie wyrzuca do niego odpady.

Bez zmian dotyczących worków i pojemników miesięczna opłata byłaby wyższa o 2 zł. - A jeżeli ktoś kupi pojemnik za te 80-100 zł, to on będzie go miał nie przez 3 lata, tylko np. przez 10 lat – mówił Wojciech Ostrowski. Miesięczną stawką objęto jeden worek big-bag na odpady budowlane (na jedną na nieruchomość lub lokal mieszkalny) powstałe na skutek remontu. Większą ilość odpadów trzeba będzie oddać w zamówionych workach za dodatkową opłatą. Chodzi tu o odbiór odpadów spod domu lub oddanie do PSZOK według cennika.

Gmina bierze na siebie zapewnienie pojemników na odpady medyczne - igły czy strzykawki, przeterminowane leki.

Co jeszcze? Zmieni się częstotliwość odbioru odpadów w zabudowie wielorodzinnej (odpady wielkogabarytowe i opony raz na dwa tygodnie, odpady niebezpieczne, chemikalia, zużyty sprzęt elektryczny, baterie i akumulatory raz w miesiącu). Ponadto z systemu gospodarowania odpadami wyłączono nieruchomości niezamieszkałe (np. przedsiębiorstwa, szkoły, przedszkola, szpitale, zakłady usługowe), co wynika z ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. W tym przypadku maksymalne określone stawki (zgodnie z ustawą) są niższe niż te, które bilansowałyby system gospodarowania odpadami. Pojemnik o pojemności 1100 litrów na odpady segregowane maksymalnie powinien kosztować 54 zł 18 gr, tymczasem w rzeczywistości kosztuje 82 zł. W dodatku firma Refunda, która zrobiła analizę dla Płocka, obliczyła że pojemnik powinien kosztować 96 zł 20 gr – 109 zł 96 gr. – Pozostawienie nieruchomości niezamieszkałych w systemie spowodowałoby przerzucenie na mieszkańców tej brakującej różnicy – dopowiada Maja Syska-Żelechowska. Oznacza to, że np. przedsiębiorcy będą zawierali umowy cywilno-prawne z firmami odbierającymi śmieci.

Ratusz przymierza się do kampanii informacyjnej, aby mieszkańcy poznali nowe zasady dotyczące gospodarowania odpadami. Wstępnie byłby to list z podpisem prezydenta, nie ulotka. Od stycznia informacje pojawią się w podświetlanych gablotach na wiatach autobusowych, także w samych autobusach. Warto dodać, że to nie koniec tematu związanego ze śmieciami. Niektórzy z uwagą przypatrują się systemowi wdrożonemu w Ciechanowie. Tam worki na śmieci zaopatrzono w specjalne kody, dzięki czemu od razu wiadomo, kto uchyla się od segregacji. System się sprawdza, ale jest kosztowny. Konieczne byłyby wsparcie w postaci środków unijnych. Lepsze jednak starania w tym kierunku, niż zastanawianie się, czy któryś z sąsiadów zapomniał posegregować śmieci.

(K.B)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA

komentarz (42)

pytaniepytanie

71 9

do władz miasta i radnych.OD KIEDY WIEDZIELIŚCIE,ŻE BĘDĄ MUSIAŁY OBOWIĄZYWAĆ TAKIE PRZEPISY???????? DLACZEGO DOPIERO TERAZ WPROWADZACIE TEN SYSTEM???????? CZY W ZWIĄZKU Z TAKĄ SYTUACJĄ ZASADNA JEST DECYZJA BY BUDOWAĆ STADION DLA GARSTKI MIESZKAŃCÓW ZAMIAST ZAJĄĆ SIĘ ŚMIECIOWYM PROBLEMEM ????. PISZĘ DUŻYMI LITERAMI BY DECYDENCI I RADNI JE DOKŁADNIE PRZECZYTALI !!!!!!!!! 12:02, 05.12.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

PINPIN

13 8

Przecież trąbi się o tym w mediach już od dawna. Wiadomo było, że będą podwyżki, ale wiadomo też, że były wybory, a nikt przed wyborami nie będzie się z tym wychylał. 14:54, 05.12.2019


ruslannruslann

0 15

A co cie *%#)!& nie stac . 14:54, 05.12.2019


a coa co

8 0

cię ..........................ruslannnie obchodzi czy mnie nie stać lub stać na płacenie.W miejsce kropek wpisz takie samo słowo du.....ku jakie wpisałeś w swoim wpisie. 19:07, 05.12.2019


PpPp

79 2

A wywóz śmieci będzie wyglądał tak samo jak dziś? Segreguje śmieci papier, plastik, szkło do odpowiednich pojemników, przyjezdza samochód po odpady i wszytkie pojemniki opróżnia do jednego kontenera na samochodzie mieszajac je. Więc pytam po co segregowac? 12:17, 05.12.2019

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

......

35 1

Słuszna racja. Mnie to też denerwuje. Zobaczymy co będzie po Nowym Roku 12:56, 05.12.2019


pawelxxlpawelxxl

23 2

U mnie w pracy odpady wyrzuca się do oddzielnych koszy (papier, szkło, plastik i t.d.) potem przyjeżdża Pani Sprzątająca i zsypuje wszystko do jednego worka. Na niższym szczeblu zbieranie śmieci też tak działa. 13:13, 05.12.2019


bbbbbbbb

2 4

gdzie ty mieszkasz? w płocku różne odpady odbierane są w różne dni, nie można pomieszać 08:45, 06.12.2019


xyzaxyza

3 0

niw wrzucają do jednego pojemnika, tylko mają podzielone przestrzenie, albo zabierają tylko jeden rodzaj.
Mnie ciekawi co innego - jak zamierzają Spółdzielnie rozwiązć problem segregacji - altany zamknięte - już to przerabialiśmy worki na smieci lądowały przed i były rozszarpywane przez ptactwo i zwierzęta bo nikomu ise klucza nie chciało brać. A kto sprawdzi czy Jakis Kowalski z innego bloku, miejscowości nie podrzuca smieci do naszej altany. I dlaczego ja mam płacić za jakiegoś Iksińskiego, który nie sortuje śmieci???? Nawet nie będzie można sprawdzić kto nie sortuje żeby go obciążyć karą. Podwyższona opłata za wywóz będzei czystym zyskiem dla obbierającego - bo w zaożeniu mają śmieci być sortowane, więc będą, jeden worek nie, a zapłacimy za niesortowane 21:02, 06.12.2019


PpPp

2 0

Może nie wszędzie tak jest. Ale u mnie niestety tak. 07:35, 07.12.2019


akcjasegregacjaakcjasegregacja

62 0

A od kiedy to obowiązuje odpowiedzialność zbiorowa? Jakim prawem mam płacić więcej, bo jakiś czesiek nie segreguje? Jak sąsiad bije żonę, to policja puka do każdych drzwi w bloku i wszyscy lądują na dołku? Coś czuję, że będzie gorąco, chyba, że po raz kolejny się będziemy dawać... niech każdy sobie tu dopowie sam. 13:01, 05.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nic nie zrobiszNic nie zrobisz

5 0

Wolne sądy, wolne sądy, wolne sądy . Sławek mówił na taśmach, że "sądy nic nie zrobią". Tylko zbiorowa akcja tak jak w sprawie ACTA. Można się również przemeldować np. do Białegostoku. 5 PLN segregowane 11PLN niesegregowane "Białystok ma dziś najniższe w kraju stawki za odbiór śmieci, ale tam działają dla spoleczności. Niskie opłaty ma też Stalowa Wola, Gliwice itd. zródło https://oko.press/za-smieci-cala-polska-placi-coraz-wiecej-ale-w-bialymstoku-wciaz-jest-tanio-dlaczego/ 13:57, 06.12.2019


xxxx

29 14

W podbitym kraju Polin, Zydzi traktują as jak Palestyńczyków..
Za pysk nas Polaków i nie patyczkują się.

Po Selekcji Odpadów.........................ŻYDOWSKA FIRMA ZBIERZE OD PODDANYCH czysty zysk. No i woda....

Mają sadystyczną Radość w krzyczeniu KARA. nareszcie nas dorwali. 13:15, 05.12.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

qwrqwr

7 12

Człowieku, jak już musisz komentować to napisz coś z sensem... 14:00, 05.12.2019


xxxx

8 5

Anzelmie nie razi ciebie system oszustw w Landze wbijajacy nóż
Rządowi W Polsce a jeczysz . Chcesz przymierac kantowany
? Dopiero jest 309 lat po uwlaszczeniu i neomieszczanie są obojętni kto nimi pomiata. NAWET TEGO NIE WIDZĄ I NIE CZUJĄ. 17:15, 05.12.2019


Do xxDo xx

2 6

To rząd wprowadził i nikt mu w plecy nic nie wbijał. A w takim razie nazywasz nasz rząd - żydowskim? Jak śmiesz!! 18:39, 05.12.2019


ruslannieruslannie

28 6

mnie stać by zapłacić i 100 złotych od osoby.Jednego biedaku nie pojmujesz.Tu chodzi o geszefty na śmieciach.Lubisz jak ciebie dy...mają?.Jak lubisz to płacz i płac.Ja nie lubię jak muszę płacić za nieudolność decydentów.Czy zakumałeś co napisano? 15:00, 05.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MicMic

44 0

W USA już dawno temu policzyli, że segregacja nie działa i się nie opłaca. Budują spalarnie i ładują wszystko co popadnie. My jak zawsze 100 lat za murzynami. Mnie spółdzielnia już podnosi opłaty eksploatacyjne rekompensując sobie konieczność dostosowania altan śmieciowych lub ich budowę. 15:03, 05.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

miejscowymiejscowy

5 2

W USA śmieci segregują automaty, są systemy wielkości fabryki gdzie wchodzi wszystko co jest a potem różnymi metodami praktycznie bez udziału człowieka metal jest oddzielany od szkła, plastyku, papieru itd. i co się nadaje to idzie na recykling a reszta spalana w specjalnych piecach.
W Polsce nie da się bo urzędnikom to zwiewa, wolą stawiać parkomaty gdzie popadnie bo ważniejsze jest łupienie od czegokolwiek innego a po za tym urzędy to są rodzinne interesy. 16:48, 06.12.2019


hmmhmm

52 0

I jak tu teraz zmieścić 12 koszy na różne śmieci w mojej kawalerce ?? 15:13, 05.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

wujek dobra radawujek dobra rada

1 0

śpij na schodach 21:52, 09.12.2019


wybraliwybrali

40 11

platfusa Nowakowskiego z sita psl-owcow no i mata 15:17, 05.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OpiniaOpinia

27 1

Żelechowska już dawno rozmawiała a ten temat z Izmajłowiczem, to najpierw w pokojach urzędniczych zapadają decyzję....
Ciekawe 17:16, 05.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stadion??? stadion???

28 2

a może by tak głębinowe ujęcie wody dla miasta by nie żłopać tego syfu z Wisły!!! 17:52, 05.12.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

......

15 1

Popieram !!!!!! 18:48, 05.12.2019


MicMic

4 3

Przecież Płock ma ujęcia głębinowe. Nie czerpiemy całej wody z Wisły. Z tego co kojarzę proporcje są 60:40 wisła-studnie. 09:53, 06.12.2019


r_74r_74

23 0

Skoro mamy być tacy ekologiczni, to dlaczego trzeba będzie kupować plastikowe worki na segregowane śmieci w domkach jednorodzinnych? A może powinny być też pojemniki na śmieci segregowane tak jak w altanach? A czemu te pojemniki też muszą być plastikowe? - znowu kłania się ekologia o której tak chętnie wszyscy mówią ? 18:04, 05.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

uwagauwaga

29 3

podejmujący decyzję by nas mocno oskubać podniesieniem opłat za śmieci mają tak zasobne portfele,że mogą sobie pozwolić na zapłacenie tych opłat.Jednak najciekawszym problemem jest to dlaczego i kto decyduje o budowie stadionu zamiast wybudowania nowego ujęcia wody nie z Wisły by nie pić czaskowianki.Władzo nasza najukochańsza dbacie o nasze zdrowie czy o kilka tysięcy kibiców. Ważne jest nasze zdrowie czy to by kibicie mieli gdzie pokrzyczeć? No to jak to jest przedwyborczy obiecywacze?Ci obiecywacze to nasza władza najukochańsza. 18:29, 05.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

xxxx

6 3

Koło Wyszogrodu jest podziemna rzeka z której można by brać wodę.Ale proszę wpisać w Internet ....czyja woda w Polsce. Gojom wystarczy woda od Trzaskowskiego.
Niewolnikom można dać byle co a zysk ICH. 19:17, 05.12.2019


Mieszkaniec Mieszkaniec

26 1

A kto zapłaci za śmieci nagminnie podrzucane przez właścicieli domków do altanek osiedlowych? 18:37, 05.12.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

......

13 0

No właśnie kto będzie tego pilnować???? 18:49, 05.12.2019


Zatrudnią sygnalistóZatrudnią sygnalistó

3 1

Ponoć bedą etatowi sygnaliści. Uważaj komu przybijasz piątkę, to może być nawet twój sąsiad, a nawet brat. Wolacy lubia uprzejmie donosić .......... Jak smieciarka bedzie podjeżdzać, wszyscy będa uciekac do mieszkań. 14:04, 06.12.2019


faktyfakty

3 0

Lemingi lubują się w podrzucaniu śmieci innym. 11:11, 08.12.2019


do mieszkańcado mieszkańca

22 2

masz rację z tym podrzucaniem śmieci.Kto zapłaci za podrzucane nam mieszkańcom kredyty które bez naszej zgody biorą decydenci i radni miasta? Kto będzie płacić raty tych kredytów,które nie są pierwszą potrzebą dla miasta.W obecnej sytuacji najpotrzebniejszym tematem jest problem śmieci i ich segregowanie.Potrzeba więc rozbudować w Kobiernikach linię segregacji śmieci,a nie budować stadion. 19:03, 05.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


xxxx

14 1

Koło Wyszogrodu jest podziemna rzeka z której można by brać wodę.Ale proszę wpisać w Internet ....czyja woda w Polsce. Gojom wystarczy woda od Trzaskowskiego.
Niewolnikom można dać byle co a zysk ICH. 07:55, 06.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Prof. sygnaliści posProf. sygnaliści pos

8 2

Poszukiwany sygnalista przysięgły, mile widziana specjalność segregacja śmieci. Miejsce pracy osiedlowa altanka. Praca zmianowa ! Dodatek nocny ! Wyposażamy w okulary noktowizyjne ( wyłapywanie nocnych podrzucaczy ) latarka LED, krótkofalówka, środki ochrony osobistej, rękawice pazurki, okulary szczelne ciuchy z niepalnej tkaniny w kolorze altanki z logiem firmowym. Wysokie premie za ilość pod...... ( zasygnalizowanych ) Dodatek złomowy ( co wygrzebiesz Twoje - do 50kg/miesiac -> mamy lokalnych zaprzyjaźnionych segregownikow ) ? 14:41, 06.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

czy znajomośćczy znajomość

0 0

karate łobowiązkowa ? 21:56, 09.12.2019


dziękuję MICdziękuję MIC

6 3

za podanie proporcji wody z Wisły i wody ze studni głębinowych.Jak podajesz drogi Micu 60 % to woda z Wisły zasilana wodą zanieczyszczoną ściekami /stolcem/ze "stolycy.Czyli nadal pijemy to gó....o płynące ze stolicy.Dlaczego więc władze miasta chcą budować stadion dla garstki kibiców,a nie poprawić proporcji wody ze studni głębinowych w stosunku do wody z Wisły? 14:03, 07.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pałacpałac

2 0

gównojadem łatwiej się steruje 21:57, 09.12.2019


PlocczaninPlocczanin

2 0

Załóżmy że 75 procent mieszkańców osiedla ma świadomość ekologiczną i sumiennie sortuje odpady. 24 procent sortuje by płacić mniej. 1 procent patologii ma to gdzieś bo i tak nie płaci czynszu. Ci sortujacy odpowiadając zbiorowo za patoligię dostaną podwyżki czynszów. Ilu z nich przestanie sortować? Płacę to wymagam i tak skończy się ekologiczne podejście do odpadów. Czy tu chodzi o ekologię czy kasę? 11:17, 10.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Łysy Łysy

1 0

Jak ktoś nie ma pracy to śmieci nie produkuje, proszę wprowadzić taka ustawę że każdy w Polsce musi mieć minimum socjalne a dopiero potem ustawę sieciowa, jeżeli ktoś nie pracuje to śmieci w sklepach nie kupuje i do domu nie znosi bo go na to zwyczajnie nie stać ... Pozdrawiam deklaracja 0 17:21, 11.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA