Zamknij
REKLAMA

Dbamy o powietrze. PKN ORLEN ograniczył emisję do atmosfery

16:37, 18.01.2019 | materiały partnera
REKLAMA
Skomentuj
Fot. materiały prasowe

PKN ORLEN zdecydował o ograniczeniu emisji do atmosfery i zmodernizował jedną oraz wybudował w 2018 roku nową instalację VRU, które pozwalają Koncernowi na hermetyczny nalew produktów klasy I i II*.

W Zakładzie Produkcyjnym w Płocku na Terminalu Kolejowym dzięki tym inwestycjom PKN ORLEN uzyskał 100-krotnie niższe parametry emisji, niż te dopuszczalne przepisami. Cykliczne pomiary wykazują, że na obu instalacjach VRU (zmodernizowanej w 2017 roku Instalacji VRU5 i wybudowanej oraz oddanej do użytku w czerwcu 2018 r. nowej instalacji odzysku oparów VRU3 zastępująca wysłużoną ponad 20-letnią jednostkę) nastąpiła ponad 99-procentowa redukcja stężenia benzenu i NMLZO. Instalacje te zapewniają spełnienie dopuszczalnych norm emisji do środowiska, ujętych w  Pozwoleniu Zintegrowanym dla całego Zakładu.

Co to jest hermetyzacja i jak przebiega?

Podczas napełniania cysterny np. benzyną, produkt wypycha z niej mieszaninę powietrza i oparów węglowodorów. Dzięki zastosowaniu hermetyzacji,  w trakcie nalewu opary nie wydostają się do atmosfery, tylko rurociągiem oparowym kierowane są do zbiornika buforowego, który - po uzyskaniu odpowiedniego poziomu wypełnienia uruchamia instalację VRU. 

- Następnie opary przechodzą przez dwustopniowy system oczyszczania:  w pierwszym etapie „wędrują” przez kolumnę absorpcyjną oraz membrany, natomiast w drugim stopniu doczyszczania wykorzystujemy kolumny z węglem aktywnym. Skroplone węglowodory pozyskane na instalacjach VRU są zawracane do zbiorników z cieczą cyrkulacyjną.  Jest to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań, gwarantujących oczyszczenie oparów zdecydowanie poniżej przyjętych norm emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Zgodnie z Decyzją Wykonawczą Komisji, która ustanowiła konkluzje najlepszych dostępnych technik (BAT) w  rafineriach i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie emisji przemysłowych, dopuszczalne stężenie gazów odlotowych z instalacji wynosi  0.9999 mg/Nm3 dla benzenu i 10 g/m3 dla NMLZO – mówi Tomasz Richert, Kierownik Terminala Kolejowego w Płocku PKN ORLEN.

Skroplone węglowodory z instalacji VRU są zawracane do zbiorników z cieczą cyrkulacyjną, a czyste powietrze poprzez rurę na instalacjach VRU odprowadzone są do atmosfery. Hermetyzacja ORLENU na terminalu kolejowym jest jednym z najnowocześniejszych rozwiązań, gwarantujących oczyszczenie oparów zdecydowanie poniżej przyjętych norm emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Odzysk oparów = czystsze powietrze

Wyniki cyklicznych pomiarów potwierdzają, że na obu instalacjach terminala kolejowego w Zakładzie Produkcyjnym ORLENU w Płocku nastąpiła ponad 99-procentowa redukcja stężenia benzenu i NMLZO.  - Warto podkreślić, że instalacje VRU5 i VRU3 są redundantne. Oznacza to, że w każdej chwili można przekierować opary z jednej instalacji na drugą, bez konieczności wstrzymania pełnienia cystern na stacji. Wykorzystując zbiorniki buforowe, gromadzone są opary powstające podczas napełniania cystern i przekierowuje się je na czynną instalację VRU. Jest to szczególnie przydatne podczas przestojów serwisowych, przeglądów okresowych lub w przypadku awarii jednostki VRU bez wpływu na efektywność  terminala - mówi Tomasz Richert, Kierownik Terminala Kolejowego w Płocku PKN ORLEN.  

Obie instalacje VRU mają zamontowany wskaźnik poziomu węglowodorów, który steruje pracą instalacji, przyspieszając lub spowalniając ją dla uzyskania żądanych parametrów. Cyklicznie prowadzone są również pomiary emisji przez ORLEN Eko i kontrolne przez WIOŚ.

Stukrotnie niższa emisja

Decyzja PKN ORLEN o modernizacji instalacji VRU5 i budowie nowej VRU3 wynikała przede wszystkim z troski o środowisko i jakość powietrza w Płocku. Drugim elementem było spełnienie w jak najlepszy sposób wymagań, wynikających z Konkluzji BAT BREF, dotyczących norm emisji zanieczyszczeń do środowiska, które weszły w życie 28 października 2018 r. Zgodnie z Decyzją Wykonawczą Komisji i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie emisji przemysłowych, dopuszczalne stężenie gazów odlotowych z instalacji wynosi  0.9999 mg/Nm3 dla benzenu i 10 g/m3 dla NMLZO. Po modernizacji, w ORLENIE odnotowuje się stukrotnie niższe parametry emisji, niż dopuszczalne przez dyrektywę.

Warto wiedzieć:

- PKN ORLEN na swoim terminalu kolejowym w Płocku napełnia cysterny kolejowe paliwami takimi jak: diesel, benzyny, paliwo lotnicze Jet A1, frakcje benzynowe oraz paraksylen czy benzen.
- Na terminalu kolejowym odbywają się także rozładunki produktów pochodzących z przerobu ropy naftowej.

- W 2018 roku  PKN ORLEN napełnił i wysłał do odbiorców ponad 72 tys. cystern kolejowych.

- Cysterny kolejowe średnio mają pojemność do 80 tys. litrów (w zależności od produktu i jego gęstości).

(materiały partnera)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (2)

Zwykły mieszkaniecZwykły mieszkaniec

3 1

Wszystko jest dla mnie zrozumiałe. Podziwiam nowe technologie i rozwój. Zastanawia mnie tylko, ile można napisać na temat pozytywnego wpływu gigantycznego kombinatu na środowisko. Wszyscy widzą oraz czują (organoleptycznie), że co najmniej kilka razy w tygodniu coś śmierdzi, albo zasłania nam słońce. Ten smród to nie jest zepsuta kanalizacja, też ani odpadki ze śmietnika. To smród, który jest wynikową działania wspomnianych w artykule urządzeń. Nie dość, że śmierdzi to zasłania nam słońce - ostatnio coraz częściej. Pisanie o technologiach, które mają przynosić korzyści, ograniczenia emisji - to tylko denerwuje nas mieszkańców. Nikt na świecie nie wymyślił jeszcze doskonałego systemu produkcji paliw itp., który nie będzie zanieczyszczał. Panie Prezesie Orlenu, napisz Pan proszę co zrobicie w zamian za ten smród i ciemności? Bo jeśli nadal śmierdzi i ciemno w dzień to coś nie działa 19:01, 18.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MeaMea

2 0

Bym coś napisala ale, za pisanie sie idzie siedziec.
Para jest zdrowa,
Od pary nie boli głowa
I nic nie śmierdzi
Koniec wypowiedzi ;) 19:07, 18.01.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
© portalplock.pl | Prawa zastrzeżone