Zamknij
REKLAMA

Panele słoneczne to oszczędność. W tym przypadku 16 tys. złotych

15:56, 12.10.2018 | M.W
REKLAMA
Skomentuj
Panele fotowoltaniczne na dachu Miejskiego Żłobka nr 2, fot. Michał Wiśniewski/Portal Płock

413 paneli fotowoltanicznych wartych prawie milion złotych stanęło na pięciu budynkach użyteczności publicznej. To nie tylko walka o czystsze powietrze w Płocku, ale też wymierne oszczędności w rachunkach. 

Inwestycja polega na instalacji paneli fotowoltanicznych na pięciu budynkach należących do spółki Inwestycji Miejskiej. To Miejskie Przedszkola na nr 5, 29,34, Szkoła Specjalna nr 24 oraz Żłobek Miejsk nr 2. Na tym ostatnim odbyła się konferencja prasowa, na której zaprezentowano instalacje. 

Na dachach żłobka stanęły 72 panele fotowoltaniczne o łącznej mocy 24 kilowatów. Każdy panel ma 2 metry kwadratowe i moc 340 watów. Łącznie na pięciu budynkach stanęło ich 413 o łącznej mocy 140 kilowatów. Co ciekawe, panele pochodzą od polskiego producenta - firmy Bruk-Bet, znanej przede wszystkim z kostki brukowej. 

- To pokazuje, że polskie firmy też są zainteresowane odnawialnymi źródłami energii. Niekoniecznie musimy korzystać z rozwiązań niemieckich czy holenderskich - podkreślał Piotr Dyśkiewicz, zastępca prezydenta ds. komunalnych.  

- Wszystkie panele są przytwierdzone przy pomocy aerodynamicznych konstrukcji, bezinwazyjne przy mocowaniu na dachu - dodał Daniel Kaźmierczyk, prezes Inwestycji Miejskich. - Koszt tej inwestycji to 120 tys. złotych. 

Panele kosztowały łącznie 960 tys. złotych. 361 tys. złotych wyniosła dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, 245 tys. złotych dołożyła spółka, a reszta pieniędzy pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Jak mówił marszałek Adam Struzik, to jeden z elementów zastępowania tradycyjnych źródeł energii odnawialnymi. Taki obowiązek nakłada na nas Unia Europejska. Jak dodał, w Brukseli toczą się już rozmowy i wszystko wskazuje na to, że walka o obniżanie emisji gazów cieplarnianych w najbliższej przyszłości będzie bardzo istotna.  

- W 2020 roku 15 procent energii musi być pozyskiwane z odnawialnych źródeł - mówił Struzik. - Na Mazowszu jesteśmy blisko, mamy już około 10 procent. Pośrednio przyczynia się do poprawy stanu naszego środowiska. 

Pozyskiwanie energii z paneli to jednak nie tylko dbałość o środowisko, ale też wymierne oszczędności. Przykładowo roczne koszty energii w Miejskim Żłobku nr 3 to ok. 24 tys. złotych. Dzięki panelom zostaną zmniejszone o ok. 16 tys. złotych, czyli 2/3. Pięć instalacji wykonanych w ramach tego projektu ma zapewnić oszczędności rzędu 90-100 tys. złotych rocznie. 

- Na pewno warto, aby rozważyć powstanie takich instalacji na budynkach należących do innych spółek - zakończył prezydent Andrzej Nowakowski. 

Gwarancja paneli obejmuje 10 lat, ale ich trwałość szacowana jest na 25 lat. 

(M.W)
REKLAMA
REKLAMA
W okresie ciszy wyborczej tj. w okresie 24 godzin poprzedzających dzień wyborów i aż do chwili zakończenia głosowania zabronione jest prowadzenie agitacji wyborczej na rzecz kandydatów w jakiejkolwiek formie. Publikacja na portalu internetowym jakichkolwiek komentarzy mających charakter agitacji wyborczej może zostać uznana za naruszenie przepisów ustawy Kodeks Wyborczy oraz stanowi czyn zagrożony karą grzywny (art. 498 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 754 z późn. zm.)

Komentarze (19)

nikt nikt

13 2

w Polsce nie wytwarza paneli ale może je jedynie sprowadzać, oprawiać, wyposażać. Dotyczy to również wspomnianej firmy. Zastanawia też znikoma zupełnie moc zainstalowanych instalacji chociaż wymienione budynki dają taką możliwość. Wrażliwym na ekologię pragnę wyjaśnić iż produkcja poli lub monokrystalicznego krzemu do paneli wiąże się z gigantyczną emisją głównie ze spalania kopalin w krajach które żadnych norm emisji nie przestrzegają. Dlatego jedynie tam jest opłacalna. Może ktoś zapytać czy energii do produkcji paneli nie da się pozyskać z paneli !? Owszem ale by to zrobić należało by panelami pokryć całe terytorium Polski wraz z jeziorami, lasami , rzekami i górami a słońce musiało by świecić 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku pod kątem prostym . Ot i cała ekologia ! 17:24, 12.10.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ponadtoponadto

2 2

w odróżnieniu od takich państw jak BRD, UK, DK, S, ND, A,CH, F prowadzących polityke zachęcającą do inwestowania w tzw alternatywne odnawialne źródła energii np elektrownie wiatrowe, wodne, fotovoltaika w Polsce jest prowadzona poliyka, która na pewno NIE ZACHĘCA do INWESTOWANIA w takie źródła energii. Nie opłaca się np sprzedawanie nadwyżek energii z takich źródel do sieci - oferowana cena 0,14 PLN/Kwh cena nie zapewnia zwrotu z inwestycji za życia inwestora.
Porowadzona jest polityka, która faworyzuje i stawia w uprzywilejowanej pozycji państwowe spółki energetyczne zajmujące się produkcja i dystrybucją energii elektrycznej a tym samym zapewnia spokojne życie rownież polskiemu górnictwu weglowemu. 08:25, 13.10.2018


nikt to ktosnikt to ktos

10 3

ma racje, niestety ale sposób uzyskiwania energii ze źródeł "zielonej energii" musi być dostosowany do miejsca geograficznego, w dużym skrócie oznacza to, ze nie napisano jak przewidywana jest sprawność energetyczna przy bardzo wysokim zapyleniu płockiego powietrza...kto będzie rozganiał chmury...sprzątał pył z paneli fotowoltaicznych... Niestety ale kolejna inwestycja zrobiona "ABY BYŁO", "BO TAK WYPADA", "BO BĘDZIE MEDIALNE"?
Szacowane zyski nijak maja się do rzeczywistości,...wróżenie z fusów?
Jeżeli mówimy o "ZIELONEJ ENERGII" za prawie 1 MLN PLN, to trzeba myśleć o ENERGII WIATROWEJ o małych kominowych turbinach wiatrowych...

wypadałoby jakoś podsumować, może pomoże porównanie z ulicy, czyli:" moda to nie są spodnie z dziurami,...to nie moda na "dziada", jeżeli ktoś przewrócił się i udaje, że dziura w spodniach to moda to należy wyjaśniać, ze to jest dziadostwo a nie KLUTURA, czyli w skrócie GŁOOPOTę należy oddzielać w życiu codziennym..." 19:46, 12.10.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MicMic

0 2

Panele nie wymagają centralnego nasłonecznienia. Wystarczy żeby było jasno. Może być nawet duże zachmurzenie. 09:33, 16.10.2018


znów znów

6 4

CIEMNY TŁUMOK dokonuje GWAŁTU na języku polskim. Tłumok napisał, że konferencja prasowa odbyła się NA ŻŁOBKU. Całe szczęście, że była ładna słoneczna pogoda, nie padał deszcz i nie było zbyt zimno NA DACHU tego żłobka. Mam nadzieje że organizatorzy zwołując konferencję prasową na dachu przynajmniej ZAPEWNILI WYGODNE I ATESTOWANE DRABINY do wejścia na ten dach oraz zainstalowali LINY ZABEZPIECZAJĄCE przed upadkiem z dachu. Tłumok nie wie, że wejscie po drabinie na dach w ramach wykonywania pracy zgdonie z przepisami BHP wymaga uzyskania dopuszczenia do prac na wysokosci - stawiam czapkę dolarow przeciw czapce kasztanów, że TŁUMOK nie przeszedl takich badań i nie ma stosownego dopuszczenia a nawet NIE MA POJECIA o istnieniu takiego wymogu .
Jest też wątpliwośc czy TŁUMOK przeszedl badania na IQ i czy uzyskał wynik powyżej 50 pkt. Natomiast nie ma wątpliwosci, że TŁUMOK nie ma pojecia o jako tako poprawnej polszczyźnie oraz że w PP zatrudnia się ludzi z łapanki i czesto dostaja tam robotę mało gramotne TŁUMOKI.

Cytat: >>>> To Miejskie Przedszkola na nr 5, 29,34, Szkoła Specjalna nr 24 oraz Żłobek Miejsk nr 2. Na tym ostatnim odbyła się konferencja prasowa, na której zaprezentowano instalacje. <<<< 08:09, 13.10.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

lollol

1 3

ale musisz mieć nudne i smutne życie, że takie elaboraty piszesz na jakimś lokalnym portalu :) 08:16, 13.10.2018


masz racjemasz racje

2 0

pędzić leszczy i gimbusów 14:16, 13.10.2018


a tak wa tak w

9 1

ogóle to milion za 413 paneli daje 2400 za 1 szt . Takie same panele jak na zdjęciu można kupić za 200 do 400 PLN! Trzeba by zbadać za co właściwie tyle zapłacono. 08:34, 13.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ekoeko

5 3

Instalacja oddana. Nadchodzą burze nowego typu. Spada grad z wichurą. Co dalej. Nowy milion. 09:12, 13.10.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

narazie spokonarazie spoko

4 1

Od ponad 10 lat mam SZKLANE solary na dachu - burze i grad im nie straszne, a przecież bywał grad jak czereśnie lub włoskie orzeczy.
Gdy z nieba zaczną lecieć kawałki lodu jak jaja kurze, kacze, gęsie lub orzechy kokosowe to wtedy moze byc problem. 09:27, 13.10.2018


ciekawy jestciekawy jest

10 1

też rachunek ekonomiczny że aby oszczędzić 16 tysięcy trzeba wydać milion. Dalej jest policzone że całość projektu daje ok 100 tys rocznie na wszystkich obiektach . Z grubsza wydaje się że okres zwrotu z inwestycji to 10 lat co dziwi o tyle że w branży solarnej okresy zwrotu ocenia się na około 25-30 lat natomiast w całym rachunku chodzi jedynie o tę dotację z UE. Do tego sprawność ogniw z czasem maleje . Jeśli chodzi o przedszkola , szkoły , żłobki to najwięcej prądu instalacje dają latem czyli wtedy kiedy te obiekty są puste ze względu na wakacje ! 09:55, 13.10.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

czas zwrotu czas zwrotu

1 0

25-30 lat ma sens przy inwestycji w ELEKTROWNIĘ wodną, konwencjonalną cieplną i ewentualnie jądrową, ale INWESTYCJE w elektrownie wiatrowe a zwłaszcza fotowoltaikę mają znacznie krótsze czasy zwrotu. 13:23, 13.10.2018


PłocczAninPłocczAnin

6 3

No, czyli przez okres gwarancji cała inwestycja nie ma szans by się zwrócić, a po gwarancji nie wiadomo czy nędzie miała tę samą sprawność i wydajność. Tak więc kochani bierzcie, kupujcie, instalujcie a jajuż wam nie bójcie się....
Przecież to cyrk. Okres gwarancji jest zawsze tak planowany aby obejmował tylko czas wydajnej pracy paneli, by nie było zbyt dużo reklamacji. Jest to zresztą posunięcie zrozumiałe. Ale dlaczego zatem mamy się zadłużać i brać te panele na 20 lat? Realny okres amortyzacji tej inwestycji wyniesie właśnie tyle. Ledwie uda nam sie spłacić to cholerstwo a już trzeba będzie pomyśleć o wymianie na nowe bo te straci swoją wydajność. Paranoja. 10:56, 13.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

od wskazanej od wskazanej

3 2

stopy zwrotu należy odjąć 2 do 2,5 % bo tyle by się dostało z lokaty tego miliona w banku. Od tego również ok 30% utraty sprawności w okresie zwrotu .1 kWh to ( stała plus zmienna ) ok 45 groszy, moc zainstalowana to 140 kW co daje przez 8 godzin pracy 1120 kWh. Tę liczbę musimy podzielić przez 4 bo tak wypada statystycznie dni słonecznych od września do maja. mamy więc 280 kWhx0,45=126 pln uzysku dobowego to nam daje x20 =2520 pln miesięcznie czyli 30 tysia rocznie na wszystkich obiektach . Jak z tego widać informacja o tym że te instalacje dają oszczędności rzędu 100 tysięcy rocznie MUSZĄ być oparte na założeniu iż we WSZYSTKIE dni robocze dają maksymalny uzysk co jest niemożliwe . Dlatego podana informacja jest nieprawdziwa . 12:35, 13.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

no i no i

3 0

sprawcy tego cudu techniki i oszczędności zapomnieli iż jednostkowy koszt wytwarzania energii elektrycznej za pomocą fotowoltaiki to 2434 PLN/MWh natomiast węglowa powietrzna to zaledwie 279 PLN
czas pracy fotowoltaiki w roku w Polsce to 750 godzin! ( rok liczy 8760 godzin!) . To sobie policzcie jakie to wielkie oszczędności ! 16:01, 13.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wyliczeniewyliczenie

6 0

moc zainstalowana to 140 kW x 750h ( rocznej efektywnej pracy ogniw w Polsce )to daje 105 MWh mnożąc to przez koszt jednostkowy wytworzenia 2434 PLN /MWH mamy 255 570 PLN rocznie samego kosztu odejmując te hipotetyczne 100 tysięcy oszczędności ( nie wiadomo jak policzone ale nawet niech im będzie ) to wciąż mamy w plecy 155 570 PLN !!!
Można jak widać wydać milion aby mieć po 20 latach eksploatacji ( tak reklamują dostawcy i producenci) strat za 3 111 400 PLN . Jak wynika z tego wyliczenia ta inwestycja ma ujemną stopę zwrotu, nic się na niej realnie nie oszczędza ale się do niej dopłaca .
UWAGA:jednostkowy koszt wytworzenia dla fotowoltaiki za : Bartnik , Hrydiuk- Stefan ( Politechnika Opolska , Wydział inżynierii produkcji i logistyki .Katedra Zarządzania Energetyką 2016 "Analiza ekonomiczna jednostkowych kosztów produkcji elektryczności w różnych technologiach jej wytwarzania" str. 260 ( link :http://elektroenergetyka.pl/upload/file/2016/5/Bartnik.pdf) 16:23, 13.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

nnnn

2 0

16 tys, ? niech zaoszczedzi 16 mln 19:18, 13.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ja widaćja widać

3 0

dzięki kol.wyliczenie całe te oszczędności to jedna wielka ściema. Tak samo jest z całą kampanią nowakoskiego -jedna wielka ściema ! Jeżeli kłamie o oszczędnościach w przedszkolu to dlaczego nie miałby kłamać gdzie indziej ! Spodziewa się że ciemny lud to kupi ! Nie tym razem !!! 13:45, 14.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jaa_klaudiuszjaa_klaudiusz

1 0

Polska to jednak kraj *%#)!& Koszt inwestycji (montażu paneli foto) 1 milion złotych, jak piszą oszczędności wyniosą 16 tysięcy rocznie. Czyli inwestycja zwróci się za +/- 70 lat. Czy ktoś rozliczy tego *%#)!& który zmarnotrawił 1 milion złotych (niezależnie od tego, że było tylko 300 tys. tzw. wkładu własnego, co licząc tylko wkład własny daje zwrot inwestycji po +/- 25 latach - liczę też tu koszty co rocznej konserwacji). Należałoby również rozliczyć tego *%#)!& który dopuścił do zamontowania w trakcie budowy obiektu opraw oświetleniowych z uproszczoną wersją stateczników elektronicznych powodujących wysokie opłaty za "produkcję" energii biernej pojemnościowej. Czy nie prościej było wydać 20 - 50 tysięcy złotych na wymianę tych stateczników w oprawach oświetleniowych? 20:44, 15.10.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
© portalplock.pl | Prawa zastrzeżone