REKLAMA

Rząd chce, aby PERN zbudował rurociągi za 1,2 miliarda złotych

06:15, 06.12.2017 | K.B
REKLAMA
Skomentuj

Zgodnie z dokumentem, który przyjął rząd, nowa nitka rurociągu pomorskiego połączy Naftoport w Gdańsku i rafinerię Orlenu w Płocku. Za budowę będzie odpowiadał PERN.

Za budową drugiej nitki ropociągu między Gdańskiem a Płockiem „przemawia dynamiczny wzrost znaczenia dostaw morskich ropy do Polski wynikający ze strategii dywersyfikacji dostaw realizowanej przez polskie rafinerie”. Tak zapisano w rządowym dokumencie „Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym”. Orlen ma zawarte umowy na dostawy ropy z Arabii Saudyjskiej, kilka tygodni temu do Polski dopłynął również tankowiec ze Stanów Zjednoczonych. Drugi tankowiec dostarczył ropę dla Grupy Lotos, który już wcześniej bazował na surowcu z Kanady i Iranu. - Istotna dla bezpieczeństwa energetycznego państwa budowa drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego umożliwi jednoczesne zaspokajanie potrzeb rafinerii PKN Orlen S.A. w Płocku i Grupy Lotos S.A. w Gdańsku oraz zapewni bezpieczeństwo tłoczeń w chwili zaistnienia awarii - czytamy w uchwale rządu. Inwestycję wykona spółka PERN S.A. Szacunkowy koszt to miliard złotych.

[ZT]16753[/ZT]

- Transport rurociągowy jest najbezpieczniejszym i najefektywniejszym sposobem zaopatrzenia w paliwa – uznał rząd. Chodzi o bezpieczeństwo zaopatrzenia w paliwa południowej części kraju. Dlatego też inna rura połączy bazę paliwową w Boronowie na Śląsku (z płockiego zakładu odbywa się transport gotowych paliw przez Koluszki do Boronowa) z Trzebinią, gdzie znajduje się rafineria Orlenu i magazyny paliw. W tym przypadku koszty oszacowano na kwotę 215 mln zł.

Decyzją rządu kontrolę nad aktywami kluczowymi dla bezpieczeństwa paliwowego powinny przejąć spółki ze 100 proc. udziałem Skarbu Państwa. Zgodnie z tym założeniem docelowo Orlen i Lotos mają odpowiadać za produkcję i handel paliw, natomiast PERN ma być „podmiotem wiodącym, jeśli chodzi o transport rurociągowy oraz magazynowanie ropy i paliw”.

Ponadto Orlen miałby zbyć Inowrocławskie Kopalnie Soli „Solino” (w komorach pod ziemią składane są strategiczne, państwowe rezerwy ropy i paliw) oraz Kopalnię Soli „Lubień”. Wszystkie akcje powinny zostać przejęte w ciągu 12 miesięcy, kupcem zostanie Operator Gazociągów Przemysłowych Gaz-System.  

(K.B)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (8)

rurologiarurologia

4 1

A co zrobić z pierwszą nitką ropociągu Plebanka - Gdańsk? Do czego będzie ona wykorzystywany z chwilą gdy zajdzie taka potrzeba i rozpocznie się korzsytanie z tej drugiej? 06:48, 06.12.2017

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

rurolog artystarurolog artysta

0 1

A kojarzysz ulicę dwukierunkową ? 12:58, 06.12.2017


dyzurny ruchudyzurny ruchu

1 0

no właśnie! obecnie jest ulica dwukierunkowa i umożliwia to ruch w obu kierunkach: raz w jednym, raz w drugim 13:45, 06.12.2017


Do dyzurny ruchuDo dyzurny ruchu

0 0

Ale nie jednocześnie 21:43, 07.12.2017


RkmRkm

0 1

Ten "Rzad"powinien zająć się rozwiązaniem problemów komunikacyjnych Płocka.
Most Legionów do remontu ...!?
W Płocku jest potrzebny 3ci most(kolejowy).
Natomiast most Legionów powinien być przebudowany.
Płocki ZASCIANKU.
Kiedy podejmiesz walkę o:
1.Nowoczesna i szybka kolej.
2.Trase szybkiego ruchu. 11:21, 07.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

parę pytańparę pytań

1 0

1. most jest zabytkowy i nie można go przebudowywać- trzeba go tylko remontować
2. po co 3-ci most klejowy jak nie ma kolei ?
3. nowoczesna i szybka kolej ? jak nowoczesna i jak szybka? dla jakich potrzeb przewozowych oraz skad dokąd? za jakie i czyje pieniądze? 12:04, 07.12.2017


RkmRkm

0 1

Ad Vocem Stadionu.
Ten obecny "Dozynkowy"stadion przynosi Miastu jeszcze większy wstyd niż problemy komunikacyjne.
Ludu Płn."MAZAWSZA"(nie ma pomylki) zacznij myśleć PROSPEKTYWNIE!!!
STADION niezależnie w jakiej lidze będą grali Kopacze jest POTRZEBNY. 12:03, 07.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Polać muPolać mu

1 0

Dokładnie. Ta wizytówka lat 90 musi się zmienić. W 2 lidze ładniejsze stadiony mniejsze miejscowości mają 21:45, 07.12.2017


REKLAMA
© portalplock.pl | Prawa zastrzeżone | 2017