Zamknij
REKLAMA

Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu i jak mogą realizować ją firmy transportowe?

08:08, 14.05.2019 | Artykuł sponsorowany
Skomentuj

Wszelka działalność człowieka ma wpływ na jego środowisko – zarówno innych ludzi, jak i przyrodę. Nikt nie funkcjonuje w próżni, nawet przedsiębiorcy, których podstawowym celem jest zarobek. Jednak bezwzględne dochodzenie do zysków ma raczej negatywny odbiór przez otoczenie. Stąd też coraz większa wrażliwość przedsiębiorców na świat, jaki ich otacza – nawet, jeśli ich działalność nie jest wprost szkodliwa.

Tak zwana społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – corporate social responsibility) to filozofia działania przedsiębiorstw, zakładająca, że spółki jako osobowość prawna biorą udział w życiu społeczeństwa zarówno w skali mikro (ulica, dzielnica, miasto) jak i makro (życie państwa, narodów, całokształt ludzkości). Stąd też przedsiębiorstwa powinny dbać nie tylko o swój partykularny zysk, ale też o swoje środowisko, bez którego zresztą nie miałyby racji bytu.

Jak działać na rzecz społeczeństwa?

Działania z zakresu CSR obejmują wiele kwestii, zależnych od skali, w której się działa, i od własnych możliwości. Działaniem, które na pewno stoi w sprzeczności nie tylko z prawem, ale i samą ideą odpowiedzialności społecznej, jest unikanie podatków. Podatki – tak lokalne, jak i powszechne – wędrują do jednostek budżetowych, działających na rzecz ogółu społeczeństwa: od odśnieżania ulic po szkolnictwo czy Narodowy Fundusz Zdrowia.

CSR to coś o wiele więcej niż przestrzeganie prawa. Zachęcanie pracowników do wolontariatu to doskonały przykład – pracownicy mogą dostać dzień (lub więcej) na rozwijanie swoich projektów społecznych lub udział w już istniejących inicjatywach. Z punktu pracodawcy może wydawać się to tylko kosztem, lecz warto zwrócić uwagę na korzyści:

  • pracownik może zdobyć nowe kwalifikacje, które mogą przydać się firmie,
  • firma zyskuje reputację wrażliwej społecznie, na co przychylnie patrzą klienci, kontrahenci czy akcjonariusze,
  • pracownik zyskuje poczucie dumy z tego, że pracuje w firmie odpowiedzialnej społecznie – wzrasta jego lojalność i efektywność.

Implementacja odpowiedzialności społecznej biznesu może też wpływać na bieżące działanie firmy. Warto chociażby zwrócić uwagę na dokonywane zakupy. Jeżeli kupujemy hurtowe ilości uniformów roboczych, można zwrócić uwagę, w jakich krajach czy fabrykach one powstawały. Ubrania pochodzące z krajów, w których przemyśle tekstylnym praca dzieci jest powszechnym zjawiskiem, a normy BHP są notorycznie łamane, mogą wywołać kryzys w mediach. Wniosek – już na etapie zakupów należy zwrócić uwagę, czy produkcja nabytych towarów jest obwarowana odpowiednimi normami. Troska o takie zdawałoby się szczegóły jest również wyrazem troski o społeczeństwo – i to w skali globalnej!

Jak transport może wprowadzać CSR?

Istotnym elementem społecznej odpowiedzialności jest ochrona środowiska, również w skali makro. Pojazdy ciężarowe z racji swoich rozmiarów emitują dużo spalin, mających negatywny wpływ na środowisko. Firma spedycyjna czy transportowa może zadbać o ich redukcję na wiele sposobów. Najbardziej podstawowym jest rzecz jasna montowanie odpowiednich filtrów i innych części, spełniających odpowiednie normy m.in. europejskie.

Innym podejściem może być zmiana stylu jazdy na bardziej ekologiczny. Wspierać w tym kierowców może system zarządzania flota pojazdów WEBFLEET, który zapewnia szereg rozwiązań dla biura i kierowców.

OptiDrive 360 (jedna z aplikacji systemu) monitoruje sposób jazdy kierowców, ucząc się go i sugerując właściwe działania w zależności od okoliczności. Do tego system na bieżąco rejestruje emisję CO2, zużycie paliwa i inne czynniki, dzięki czemu kierownictwo firmy na podstawie raportów generowanych przez system może podjąć odpowiednie działanie – np. kupić odpowiednią ilość paliwa czy zaprosić kierowców na dodatkowe szkolenia z ekologicznej jazdy. Co ważne, WEBFLEET pozwala prowadzić harmonogram serwisowy, dzięki czemu wszelkie prace tj. wymiana oleju, opon czy właśnie filtrów mogą być realizowane na bieżąco. Przekłada się to na bezpieczeństwo, koszty operacyjne (regularne wymiany to mniejsze prawdopodobieństwo wyłączenia pojazdu z ruchu przez usterkę) i ekologię jazdy.

CSR – dobro dla świata, korzyść dla przedsiębiorców

Koncepcja CSR to nie tylko działania marketingowe, to realne korzyści. Rozwój pracowników, zwiększona wydajność przedsiębiorstwa, więcej szans na rozwój firmy – niepozorne działania mogą przynieść konkretne zyski. Również branża transportu może skorzystać na społecznej odpowiedzialności, a jeśli podejdzie do tego metodycznie, jak chociażby wdrażając odpowiednie systemy telematyczne, może na tym zyskać wizerunkowo, ale i ekonomicznie (np. oszczędzając na spalaniu paliwa).

Źródło: Monitoring GPS - TomTom Telematics

(Artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© portalplock.pl | Prawa zastrzeżone