Zamknij
REKLAMA

Tak będzie wyglądał dworzec wodny [FOTO]

15:33, 16.01.2015 | MR
REKLAMA
Skomentuj

Jest już projekt rekonstrukcji XIX-wiecznego dworca wodnego, który ma powstać nad Wisłą. Przystań będzie obsługiwała statki pasażerskie, znajdzie się w niej również niewielki hotel i sala konferencyjna. Ale budowa będzie dużo droższa niż planowano - może pochłonąć nawet 6 mln zł. Nie wiadomo, skąd wziąć takie pieniądze.

Wiele miesięcy trwało opracowywanie koncepcji budowy przystani miejskiej, którą jako pomysł zgłoszony w ramach pierwszej edycji budżetu obywatelskiego przez Towarzystwo Przyjaciół Płocka, zaaprobowali płocczanie.  Przystań, która ma powstać nad Wisłą, będzie przypominać dworzec wodny działający nad rzeką od końca XIX wieku do lat 70. XX w., który obsługiwał statki pasażerskie w latach, gdy w pełni wykorzystywano jeszcze żeglugę rzeczną jako środek transportu. 

Wyłoniony w przetargu wykonawca - biuro Navi Ship Project opracował projekt i kosztorys tej nietuzinkowej inwestycji. Jak dowiedzieliśmy się od Huberta Woźniaka z biura prasowego, koncepcja zakłada bardzo wierne odtworzenie centrum świata wodnego sprzed ponad stulecia, a przy tym obiektu spełniającego współczesne normy bezpieczeństwa (koncepcja powstała według przepisów Polskiego Rejestru Statków, co oznacza, że spełnia rygory na bezpieczne użytkowanie obiektu).

Jak już pisaliśmy, oprócz podstawowej funkcji, czyli  obsługi pasażerów i statków pasażerskich, dworzec wodny będzie pełnił również funkcję hotelu, znajdzie się w nim także sala konferencyjna na ok. 40 osób. Dostęp do przystani, a także jej pokład będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W przedziale hotelowym znajdą się pokoje gościnne dla co najmniej 14 osób

Pływający dworzec będzie zacumowany w nurcie rzeki od kwietnia do listopada na prawym brzegu Wisły, mniej więcej na wysokości ulicy Rybaki.

Przystań nie będzie miała własnego napędu. Na zimę ma być odholowywana do portu na Radziwiu. Dzięki stalowemu kadłubowi z odpowiednimi wzmocnieniami lodowymi jednostka będzie mogła stać w zimie na lodzie, nie trzeba będzie wyciągać jej na nabrzeże.

Według planów, przystań ma mierzyć ok.32 m długości, ponad 9 m szerokości całkowitej i ponad 7,5 m szerokości kadłuba. Przewidywana wysokość burty to ok. 3,25 m, a nadbudówki - 5,45 m.

Projekt i kosztorys są już gotowe, można by szukać wykonawcy. Jednak… Rekonstrukcja, a nie - jak w innych miastach - jedynie adaptacja, to przedsięwzięcie unikalne w skali kraju, ale, jak się okazało, również bardzo kosztowne. Projektant ocenia, że budowa przystani pochłonie aż 6 mln zł! To dwa razy tyle, ile przewidywał pierwszy budżet obywatelski, a przecież dworzec na rzece nie był jedynym zwycięskim projektem tej edycji. Po odjęciu kosztów projektu, nadzoru inżynieryjnego itd. miejskiej kasie na ten cel zostało ponad milion zł. To dużo, dużo za mało.

Ale Ratusz na razie nie zamierza składać broni w walce o realizację tego projektu. - Na razie analizujemy kosztorys, by ocenić, na ile jest on elastyczny i w jaki sposób można by zmniejszyć koszty - mówi Hubert Woźniak z Ratusza. - Następnie trzeba będzie rozważyć, czy jest szansa na wykorzystanie środków zewnętrznych.  Dokumentacja jest ważna pięć lat.

Wizualizacje - UMP

(MR)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (24)

FF

0 0

Od razu przy szukaniu funduszy proszę pomyśleć o zaporze przeciwlodowej żeby nie było jak z molo.
To czy jest to potrzebne i czy tego chcemy powinno być przedyskutowane z mieszkańcami (np przy wyborach jesiennych dodatkowa karta z opcjami czy chcemy i co chcemy)
PzdR 16:17, 16.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RegionalistaRegionalista

0 0

Niech wam będzie. Ochrona tzw . substancji żydowskiej. Jeszcze potrzebny statek bo bez niego jaki sens? Patronuje Pomysłowi . Co najmniej 200 obelg od moderatora , dzeka, itd za miłość do Wisły. Wysokie ceny? W Plocekr było to do przewidzenia , po to zrobili 3 miasto. Ale cel jest spójny. Czekamy na realizacje. 16:23, 16.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Hermann von SalzaHermann von Salza

0 0

Jednak ważniejsze jest zrobienie całego nabrzeża. 17:07, 16.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KlikKlik

0 0

Super pomysl.Widac ze sie rozwija to miasto. 17:28, 16.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wodorowiecwodorowiec

0 0

zamiast dworca wodnego dla garstki ludzi lepiej stworzyć miejsca pracy a nie kolejne obciążenie dla budżetu miasta bo to będzie generowały straty a nie zyski. pozdrawiam 17:46, 16.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kasjerkasjer

0 0

co wy mówicie.O jaką kasę chodzi.Toż to małe pieniędze.Na balangi wydajecie dużo więcej kasy.Nu tylko mi nie krzyczeć,że balangi potrzebne bo sklepikarze zarabiają.Zarabiają sklepikarze ale nie nasi.Co wy tak się martwicie o tych sklepikarze.Nie martwcie się o nich.To nie nasze sklepikarze. 17:58, 16.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

palec bożypalec boży

0 0

i dalej ręka rękę myje, i nic się nie zmieniło i raczej nie zmieni, bo rąk dużo do podania i rąk dużo do brania .... 18:35, 16.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lemingleming

0 0

Najpierw mieszkania po 12 tys/metr teraz molo2, czekamy na tramwaj.
BUdżet Obywatelski to sposób na bezkarne (bo wszyscy pragniemy tych inwestycji) wydawanie publicznych pieniędzy, wydaje mi się niepotrzebnie, patrz skwer na jachowicza :-/ 00:09, 17.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CHCEMY TRAMWAJ W PŁOCHCEMY TRAMWAJ W PŁO

0 0

CHCEMY TRAMWAJ W PŁOCKU! 08:17, 17.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ANDY 222ANDY 222

0 0

Ta sala konferencyjna na dworcu jest konieczna i niezbędna . 09:38, 17.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

aa

0 0

Kolejne gó*no takie samo jak molo... 11:16, 17.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

aa

0 0

Kolejne gó*no takie samo jak molo... 11:16, 17.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DziadostwoDziadostwo

0 0

Jedno wielkie dziadostwo. Są ważniejsze sprawy a nie głupi dwożec na wodzie. Popaprańcy. 15:18, 17.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sylek86sylek86

0 0

Przedszkola i żłobki niech wybudują, a nie wydają pieniądze na głupoty! !! Na cholerę te molo? ! 18:40, 17.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

red warriorred warrior

0 0

cena astronomiczna!!!!Banalny kadłub stalowy,no może ze 40 ton z okładem to jakiś 1mln-na gotowo.Generator,zbiorniki nawet mała oczyszczalnia.Przestańcie się wygłupiać,to wstyd. 3mln.to MAXXXXXX,reszta to głupota. 22:55, 17.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

!!!!!!!!

0 0

\\\\\\\"Nie wiadomo, skąd wziąć takie pieniądze.\\\\\\\"- Jak to nie wiadomo? Przecież pieniądze bierze się z kieszeni podatników. 14:44, 18.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kasjerkasjer

0 0

pytacie skąd się bierze forsę na fanaberie.Pieniądze bierze się z banku.Bierze się kredyt i się ma..................... kasę.Kto pózniej spłaci te kredyty to już nie sprawa aktualnej władzuni.Inni spłacą.Co się martwić.Pić i balować bida musi pofolgować. 22:24, 18.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reVreV

0 0

Te 6 mln zł to proszę lepiej wyłożyć na budowę nowego nabrzeża, tak żeby tą ewentualna fanaberię było kiedyś przy czym postawić. A tak wogóle to do czego ten dworzec? Kto i po co będzie z niego korzystał??? Żeglugi brak, hotel? To już każdy będzie wolał spać na górze, gdzie ma dokąd pójść, gdzie zostawić auto. Sala konferencyjna? A kto to wynajmie? Co to za prestiż zaprosić na konferencję a'la Rusałka? A koszta utrzymania tegoż czegoś? Nabrzeże budować, jak obiecaliście, stwórzcie w końcu i wykorzystajcie atuty naszego miasta, a nie wszystko co zbędne. 10:15, 19.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kiwikiwi

0 0

Czy to nie jest dziwne, że w mieście w którym tyle mówi się o narastającym zadłużeniu, nadal rodzą się kolejne pomysły na kosztowne inwestycje, które zamiast przynosić w przyszłości jakiś choćby mały zysk, będą tylko generować kolejne koszty, związane z ich utrzymaniem. Przecież Płock to środek Polski, miasto królewskie, mamy tyle pięknych zabytków, czy nie można byłoby pomysleć np. o jakimś tematycznym parku rozrywki związanym np. z czasami rycerskimi ?! Przecież mamy katedrę, groby królów, blisko stadninę koni, dobry teatr i aktorów teatralnych. Trzeba tylko zgrabnie, z pomysłem polączyć wszystko co mamy dostępne w Płocku i okolicach i coś takiego może zadziałać ! Dobra baza tematyczno - rozrywkowa, turystyczna i gastronomiczna i taka inwestycja mogłaby miastu przynieść zysk i rozwój medialny. Unijne dofinansowania na inwestycje propagujące własną tożsamość historyczną, dają duże możliwości. Czemu w innych miastach potrafią z powodzeniem tworzyć takie miejsca, jak parki jurajskie czy aquaparki, czemu nam miałoby się to nie udać ?! Dziwi mnie brak takich pomysłów na Płock ?! 10:23, 19.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reVreV

0 0

A ja się dalej zastanawiam O CO CHODZI z tym "DWORCEM" wodnym??? To jest nam potrzebne jak stacja metra, bo ani metra, ani żeglugi wodnej u nas nie ma poza jednym prywatnym przewodnikiem od czasu do czasu (ale żeby mu dworzec budować??? I to za 6 mln???). Rozumiem, że mamy rzekę, ale jako przesłanka za dworcem to niczym fakt, że mamy ziemię za stacją metra. Na stacji metra tez można zrobić hotel i salę konferencyjną, wszak wszem i wobec to naturalne urządzać konferencje na dworcach czy stacjach lub iść spać na dworzec czy stację ;) Przyznacie Państwo, że poszukując miejsc noclegowych od razu szukacie ich na dworcach wodnych! :D Farsa. Koszta utrzymania dworca czy stacji metra pewnie podobne, tylko stacji metra nie trzeba nigdzie odholowywać. Ba, mało tego można pod ziemią umieścić tak lubianą u nas kolejną minigalerię, a w niej kioski z rajstopami, pościelą i punkt robiący szafy na wymiar. Choć z drugiej strony, może umieścić je na dworcu wodnym, bo i tak będzie stał pusty? 13:49, 19.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

mam pomysłymam pomysły

0 0

absolutnie zgadzam się z pańskim wpisem.Mamy nieudaczników w promocji.Płock powinien postawić na promocję historii.Podane przez pana przykłady są obojętne naszym urzędnikom od kultury.Im w głowach światowa promocja przez hałaśliwe imprezy.Oni boją się reakcji mediów,które mają w tym swój biznes.Media mają w tym swój interes.To one piszą panegiryki o tzw festiwalach.Historia to powrót do tradycji.Komu z tych kosmopolitów potrzebna jest tradycja i historia.Naród wykorzeniony ze swej tradycji łatwy jest w manipulowaniu.No i rzecz najważniejsza co widać w sporach o Jarmark Tumski.Tą sprawą jest kasa.Kasa.Łatwa kasa. 23:30, 19.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cxcxcxcxccxcxcxcxc

0 0

a byl w ogole przetarg na projekt? nic nie slyszalem a bip przegladam non stop..... 16:36, 20.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

:):)

0 0

trzeba umieć połączyć promowanie miasta poprzez tradycje z możliwościami Płocka do organizowania wielkich imprez i festiwali. Wbrew pozorom młodzi ludzie którzy słuchają reggae lub muzyki elektronicznej również ineteresują się historią i kulturą, sam mam wielu znajomych którzy właśnie przyjeżdzając na festiwale dzięki ludziom z Płocka dowiedzieli się wiele o naszym mieście i teraz wracają tu bardzo często a nie tylko na czas imprez. Oczywiście w sezonie letnim bo na jesien i w zime niestety Płock nie ma nic do zaoferowania. 16:40, 20.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

i nic się nie zmienii nic się nie zmieni

0 0

Niech dworzec wodny buduje MZOS z nadzorem zatrudnionej za PISu gł.księgowej. S.P. Drętkiewicz miał prawdziwą wiedzę i ogromne doświadczenie i znał samorząd jak mało kto. Chyba, że świetle panująca, wszystko "wiedząca" i rządząca księgowa dalej chodzi na tarocika? 17:41, 20.01.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma Local Media Group, ul. Wojska Polskiego 10a w Kutnie, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez Local Media Group, ul. Wojska Polskiego 10a w Kutnie i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© portalplock.pl | Prawa zastrzeżone