Zamknij
REKLAMA

Sezon rowerowy trwa. Czy znasz przepisy?

15:39, 09.08.2018 | J.W
REKLAMA
Skomentuj
fot. Depositphotos

Na jezdniach i ścieżkach widać coraz więcej osób poruszających się rowerami. Czy jednak płocczanie wiedzą jak bezpiecznie poruszać się, aby jazda nie skończyła się wypadkiem? Płoccy policjanci przypominają podstawowe przepisy dotyczące rowerzystów.

Wyczerpującej informacji w tej sprawie udziela rzecznik prasowy KMP w Płocku Krzysztof Piasek.

- Kierujący rowerem przede wszystkim powinien pamiętać o obowiązku korzystania z drogi lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone. W innym wypadku, jeżeli porusza się po ulicy, podczas gdy istnieje wyznaczony dla niego pas, popełnia wykroczenie - informuje rzecznik. -. Korzystanie z chodnika dla pieszych również podlega pewnym ograniczeniom.

Jak kontynuuje, rowerzysta może poruszać się po nim, jeżeli opiekuje się osobą w wieku do 10 lat, kierującą rowerem lub jeżeli warunki pogodowe zagrażają jego bezpieczeństwu. Kierujący rowerem musi jednak jechać z małą prędkością oraz powinien zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Oprócz zasad poruszania się rowerami, polskie prawo wyznacza również pewne zakazy, dodaje Piasek. I tak, kierującemu rowerem zabrania się jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, a także czepiania się innych pojazdów oraz jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy.

Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, kierujący pojazdem zobowiązany jest zejść z roweru i przeprowadzić go po przejściu dla pieszych, jeśli chce je przekroczyć. Nie wolno mu po nim przejechać. Zupełnie inna sytuacja występuje, gdy obok pasów dla pieszych jest namalowany przejazd rowerowy. W takim przypadku rowerzysta nie musi zsiadać z roweru.

- Co do wieku minimalnego kierującego rowerem nie ma żadnych ustaleń, jednak osoba  poniżej 10 roku życia, może poruszać się nim tylko pod opieką dorosłych, a do czasu ukończenia 18 lat musi posiadać przy sobie kartę rowerową - uzupełnia rzecznik. - Z kolei dziecko w wieku do lat 7 może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

Przepisy regulujące bezpieczne poruszanie się rowerami, uwzględniają także pozostałych uczestników ruchu drogowego. Należy pamiętać, iż kierujący samochodem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzystom znajdującym się na przejeździe.

Należy również pamiętać, przestrzega policjant, że w każdym przypadku, zarówno rowerzyści, kierowcy samochodów jak i piesi, w trosce o bezpieczeństwo swoje i innych powinni zastosować się zasady ograniczonego zaufania.

(J.W)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (29)

RowerzystaRowerzysta

28 9

Niech te *%#)!& święte krowy schodzą z roweru na przejściu dla pieszych,gdy nie ma ścieżki rowerowej 18:46, 09.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Nikt nie jest świętyNikt nie jest święty

17 9

Lepiej nie przejeżdżaj na czerwonym, nie rozmawiaj przez telefon bez zestawu, nie chodź po ścieżce rowerowej, skręcając ustąp pierwszeństwa i nie przekraczaj dozwolonej prędkości! Codziennie takie numery widzę jadąc rowerem, więc może niech każdy skupi się na swoich przewinieniach, bo wiele jest świętych krów. 22:32, 09.08.2018


tymczasowytymczasowy

4 0

Jadąc rowerem często "gonię" innych za przejeżdżanie po pasach. Nawet mimo idiotycznych rozwiązań komunikacyjnych w Płocku można poruszać się zgodnie z zasadami. Nawet jak skręcałem z Chopina (jadąc od strony Lachmana) w lewo w Otolińską mimo, że przez trzy zmiany świateł nie zapaliło mi się zielone światło (pewnie w jezdni jest czujnik, ale mojej wagi na rowerze nie załapał) to zsiadłem z roweru przeszedłem pasami jednymi i drugimi. Jak się chce to można... 12:46, 10.08.2018


znam!znam!

20 8

jak samochody stoją na ścieżce rowerowej na Mostowej to mogę im przejechać rowerem od maski przez dach do tylnej maski tupiąc po drodze ! I strasz mniejska wraz z policją może mi skoczyć! 19:27, 09.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do znamDo znam

6 6

A festiwale lubisz? Jako kierowca piszę, masz rację. Niestety codziennie też widzę cudeńka dokonywane przez cyklistów... 22:08, 09.08.2018


GajaGaja

6 9

Wydaje mi się ,ze jak na chodniku stoją samochody to piesi po nich nie chodzą . 07:11, 10.08.2018


antyrowerzystaantyrowerzysta

10 8

a moze by tak przepisy obowiazywały wszystkich uczestnikow ruchu takie jak jazda z właczonymi swiatłami zakaz rozmowy przez tel mieszkam na miedzytorzu i co wieczorem sie dzieje na sciezkach rowerowych to jest masakra jezdza ze słuchawkami na uszach bez swiatel a potem jak zawsze winny jest kierowca pozdrawiam rowerzystow i zapraszam do siebie na chirurgie 06:57, 10.08.2018

Odpowiedzi:6
Odpowiedz

rowerowyrowerowy

9 6

pokaż mi przepis który zabrania jazdy na rowerze ze słuchawkami
08:03, 10.08.2018


antyrowerzystaantyrowerzysta

7 10

ale k----a nic nie słyszysz baranie 09:07, 10.08.2018


tymczasowytymczasowy

8 3

A co antyrowerzysto rowerzysta ma słyszeć? Karetkę, policję i straż oraz sygnały dźwiękowe słychać przez słuchawki (choć sam nie jeżdżę w słuchawkach) tak samo jak w samochodzie, a tym bardziej w samochodzie, w którym leci muzyka. Głusi prowadzący samochód, motocykle, rowery i inne pojazdy w ogóle nie słyszą i to nie przeszkadza im się poruszać... Chyba, że taki w słuchawkach nie usłyszy Twoich "komplementów" bo musisz zwolnić nie tylko przed przejsciem dla pieszych a i przejazdem dla rowerów... 09:57, 10.08.2018


do antyrowerzystydo antyrowerzysty

8 2

jak na chirurga to jesteś strasznym prostakiem, chyba że jesteś tylko salowym.... 10:27, 10.08.2018


rowerowyrowerowy

6 2

@tymczasowy - doskonały komentarz :)
w słuchawkach jeżdżę, jedna w uchu druga nie, potrzebne mi są do wykonania treningu który mam w pliku i gdy już na szczęście jestem za miastem włączam i trenuję.
Pozdrawiam rowerowo :) 10:28, 10.08.2018


PiotrekPiotrek

0 0

Antyrowerzysto czy wiesz o tym,że tel komórkowe są tak zbudowane iż aby słuchać radia za pomocą GŁOŚNIKA trzeba mieć podłączone do tel słuchawki. Więc jest to jak słuchanie radia w samochodzie. 14:04, 17.08.2018


BarbarzyńcaBarbarzyńca

10 5

Artykuł nic nowego nie wyjaśnił, dlaczego nie napisaliście jak rowerzysta ma poruszać się po rondzie gdy jest przejazd dla rowerów bo tu nie zawsze ma pierwszeństwo. Gdy auta zjerzdzają z ronda musi im mimo wszystko ustąpić a to mało kto wie.
Proszę żetelnie uzupełnić artykuł. 08:11, 10.08.2018

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

oczymTypiszesz?oczymTypiszesz?

10 1

Wstaw tu jakieś wiarygodne źródło tych ciekawostek, bo dziwne mi się zdają te tezy.... 08:33, 10.08.2018


tymczasowytymczasowy

13 1

Rozumiem zmieszanie Barbarzyńcy. Generalna zasada jest, ze samochód skręcający/zjeżdżający ze skrzyżowania (w tym i rondo) musi ustąpić miejsca pieszym i rowerzystom przejeżdżającym DDR. Wszystko byłoby jasne, gdyby nie nasze "mózgi" z MZD nie postawiły np przy rondzie na Otolińskiej znaki stop dla rowerzystów przed przejazdami na rondzie. Sytuacja jest taka, że kierowcy poruszający się wg PORD chcą ustąpić pierwszeństwa rowerzystom wg generalnej zasady (nie widzą znaku dla rowerzystów "stop" stojącego bokiem do nich), a rowerzyści też się zatrzymują... no i konsternacja bo później jest tak często że i kierujący samochodem czy tirem rusza zniecierpliwiony i rowerzysta jednocześnie bo myśli, ze uprzejmy go przepuszcza... i klops :/ Te znaki stop na DDR wprowadziły zamieszanie. 10:05, 10.08.2018


do barbarzyńcydo barbarzyńcy

8 1

jeżeli znaki nie stanowią inaczej to zjeżdżając z ronda masz ustąpić pierwszeństwa rowerzystom, w Płocku są dwa ronda gdzie auta mają pierwszeństwo - przy Otolińskiej i Dobrzykowskiej gdzie dla DDR jest znak B-20 (stop), który jest równoznaczny z A-7 czyli ustąp pierwszeństwa... szkoda tylko, że mało który rowerzysta zwraca na nie uwagę.... 10:18, 10.08.2018


RowerzystaRowerzysta

11 1

Pan Rzecznik zapomniał dodać, lub Pan Redaktor uprościł wypowiedź, że owszem, kierującemu rowerem zabrania się jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, ale tylko wtedy, gdy utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Prawo o Ruchu Drogowym Art.33 09:25, 10.08.2018

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

aa

8 0

już nie pierwszy raz pan rzecznik udowadnia, że przepisy są mu zupełnie obce 10:01, 10.08.2018


tymczasowytymczasowy

9 1

Dla wielu kierowców pojazdów mechanicznych nawet pojedynczy rowerzysta jest wielkim utrudnieniem. Szczególnie to widać po wpisach niektórych: "...rowerzysta przemknął mi z zawrotną prędkością...". Rozumiem, że jeżdżąc L-ką rowerzyści często jeżdżą szybciej, ale takie wpisy niby wprawnych kierowców to raczej sygnał, ze powinni iść zbadać refleks (chyba na poziomie 100 latka). 10:13, 10.08.2018


trendtrend

1 4

...kierującemu rowerem zabrania się jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, ale tylko wtedy, gdy utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego
GDZIEŚ TO WYCZYTAŁ???


13:08, 10.08.2018


do trenddo trend

1 0

bardziej chodzi o innego rowerzystę lub motorowerzystę: Prawo o Ruchu Drogowym....Art. 33. ......3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego." jeszcze masz jakieś pytania?
16:00, 10.08.2018


tymczasowytymczasowy

11 2

Rozumiem zmieszanie Barbarzyńcy. Generalna zasada jest, ze samochód skręcający/zjeżdżający ze skrzyżowania (w tym i rondo) musi ustąpić miejsca pieszym i rowerzystom przejeżdżającym DDR. Wszystko byłoby jasne, gdyby nie nasze "mózgi" z MZD nie postawiły np przy rondzie na Otolińskiej znaki stop dla rowerzystów przed przejazdami na rondzie. Sytuacja jest taka, że kierowcy poruszający się wg PORD chcą ustąpić pierwszeństwa rowerzystom wg generalnej zasady (nie widzą znaku dla rowerzystów "stop" stojącego bokiem do nich), a rowerzyści też się zatrzymują... no i konsternacja bo później jest tak często że i kierujący samochodem czy tirem rusza zniecierpliwiony i rowerzysta jednocześnie bo myśli, ze uprzejmy go przepuszcza... i klops :/ Te znaki stop na DDR wprowadziły zamieszanie. 10:06, 10.08.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

a jaa ja

10 0

jak auto mi się zatrzymuje to po prostu przejeżdżam dziękując ręką, tak jak w samochodzie gdy ktoś mnie wpuści z podporządkowanej 10:25, 10.08.2018


tymczasowytymczasowy

7 0

"a ja" - oczywiście ja też korzystam z uprzejmości, ale zawsze ostrożnie, bo czasem na prawym pasie ktoś jest uprzejmy, a na lewym niekoniecznie... Najlepsza sytuacja jest jak jeździ się i rowerem i samochodem - znając bolączki i jednych, i drugich, prowadzi się lepiej wszystkie te pojazdy ;) 12:36, 10.08.2018


jestem_zwyciezcąjestem_zwyciezcą

21 0

Sam jestem rowerzystą ale muszę przyznać że rowerzyści na ścieżkach zachowują się jak bydło na popasie. Jeżdżą obok siebie zajmując więcej niż połowę ścieżki i pochłonięci rozmową nie patrzą czy z naprzeciwka nikt nie jedzie, zmieniają tor jazdy bez oglądania się za siebie a także nagle zatrzymują się na środku ścieżki rowerowej tak jakby nikt za nimi nie miał prawa jechać. Dodatkowo "środek" to ulubione miejsce do przemieszczania się ścieżką rowerową odciętych od otoczenia cyklistów w słuchawkach, do tego grona zaliczają się też rolkarze, którzy po ścieżce rowerowej zgodnie z obowiązującymi przepisami poruszać się nie powinni. Zaraz oczywiście odezwą się Ci co jeżdżą w słuchawkach. Jeśli ktoś jedzie w słuchawkach prawą stroną zgodnie z przepisami i nie buja się na tym rowerze jak ujarany uczestnik koncertu reggae to nie mam nic do tego. Pozdrawiam wszystkich prawdziwych rowerzystów:-) 12:57, 10.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

rowerowyrowerowy

10 0

też zauważyłem takie zachowanie, szczególnie teraz kiedy został wprowadzony "rower miejski", oprócz tego że są budowane ddr-y (i dobrze) i że jest ten rower miejski - przydałaby się jakaś akcja informacyjna o sposobie użytkowania tych ddr-ów, odnoszę wrażenie że sporo ludzi uważa ddr-y:) za plac zabaw, gdzie można się zatrzymać na środku ze znajomym albo większą grupą i uskuteczniać pogawędki, o sposobie jazdy większości wspomniałeś prawie nikgo nie obowiązują żadne reguły, oczywiście piesi, piesi z psami gdzie pies na smyczy z jednej strony, prowadzący z drugiej a w poprzek ścieżki smycz :) miałem 2 lata temu zimą przykry incydent.., i nie pomogła lampa z przodu po prostu smyczy rozciągnietej nie było widać. Nie dawno widziałem rodzinę na rowerach (i fajnie) dzieciaki na rowerach opiekunowie na rowerach z tym że jeden z opiekunów jadąc na rowerze trzymał na rękach psa... sam jestem rowerzystą i dla mnie w tej chwili ddr-y to jest dżungla, dlatego staram się jak najszybciej wyjechać z miasta w las albo szosą za miasto... 14:16, 10.08.2018


Piotrek rowerzystaPiotrek rowerzysta

4 1

Tak sobie myślę jeżdżąc po płockich DDR ach,że przydały by się "rowerowe patrole" Policji lub SM na MAGISTRALI ROWEROWEJ ale i na TUMACH gdzie małolaty szaleją na rowerach po alejkach hamując wzbijając przy tym tumany kurzu między spacerującymi.Patrole powinny również zdyscyplinować pieszych spacerujących ale i często stojących na DDR, młodocianych rowerzystów szalejących bez opamiętania ale i o ZGROZO!!!!!!!!!!!!!!!! młode rowerzystki (mające za nic przepisy Ruchu Drogowego) PRZEJEŻDŻAJĄCE przez przejazdy dla rowerów na "CZERWONYM" (jadąc rowerem miałem taką sytuację zatrzymując się przed skrzyżowaniem u zbiegu ul Piłsudskiego/Otolińska) (przed KFC) UWAGA, UWAGA !!! ROWERZYŚCI!!!!!!!!!
NA tym skrzyżowaniu "cykl świateł jest ustawiony na"3X"czyli jadąc DDR trzeba się zatrzymać 3x by przepuścić skręcające pojazdy z Al Piłsudskiego w ul Otolińską. Przydało by się również upomnieć mamusie jadące wraz ze swoimi dziećmi rowerami a nie reagujące na jazdę swoich dzieci "od prawa do lewa" po całej DDR co stwarza niebezpieczeństwo spowodowania kolizji z innym prawidłowo jadącym rowerzystą,a także jeżdżących po zmroku bez jakiegokolwiek oświetlenia czy elementów odblaskowych.Nawet w mieście!!! NIE JESTEŚCIE SAMI na DDR i to,że sami widzicie to nie znaczy,że Was WIDAĆ (jadąc bez oświetlenia) bo tak NIE JEST!!!!!!. Pozdrawiam wszystkich PRZESTRZEGAJĄCYCH PRZEPISY Prawo o Ruchu Drogowym tj.Jak zaapelował dziś rano w Radiu RPL FM Pan asp. Krzysztof Piasek rzecznik płockiej policji cyt. "SZANUJCIE SIĘ WZAJEMNIE" kierowcy,rowerzystów,rowerzyści pieszych "poruszających się po płockich ulicach i drogach k.cyt. :) :):) Piotrek rowerzysta. 20:35, 10.08.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Piotrka cyklistydo Piotrka cyklisty

6 0

Lepiej zostaw SM w spokoju i nie wymagaj od nich rzeczy niemozliwych ponieważ:
1. SM nie ma prawa ingerować w ruch drogowy tj nie ma prawa zatrzymywac pojazdow będących w ruchu o ile nie naruszaja znaku B-1
2. SM nie jest szkolona i nie zna przepisow KRD
3. Policja, za wyjątkiem "drogówki", nie jest szkolona w zakresie KRD i nie zna przepisow KRD,
4 Stąd sie bierze praktyczny BRAK REAKCJI POLICJIoraz SM NA NARUSZANIE i ŁAMANIE przepisów KRD przez uczestnikow ruchu drogowego. 21:36, 10.08.2018


REKLAMA
REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma Local Media Group, ul. Wojska Polskiego 10a w Kutnie, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez Local Media Group, ul. Wojska Polskiego 10a w Kutnie i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© portalplock.pl | Prawa zastrzeżone